250103 Generationale Ordnung (S) (SoSe 2017)

Contents, comment

Das Konzept der "generationalen Ordnung" zielt darauf, Prozesse der gesellschaftlichen Institutionalisierung der Differenz zwischen Kindern und Erwachsenen zu reflektieren. In der Erziehungswissenschaft bezieht sich der Begriff der generationalen Ordnung v.a. auf die gesellschaftliche Organisation von Entwicklungstatsachen (auf Seiten der Kinder) und Erziehungsaufgaben (auf Seiten der Eltern und Institutionen), ist also wesentlich auf die nachwachsende Generation und deren Aufwachsen ausgerichtet. Die Soziologie dagegen stellt sich im Anschluss an Karl Mannheims wissenssoziologisches Generationenkonzept v.a. die Frage, wie sich historisch-politische Generationen ('Zeitgenossenschaften') formieren und zueinander ins Verhältnis setzen ('differenzielle Zeitgenossenschaft' der gleichzeitig, aber nicht gleichaltrig Lebenden).
Das Seminar reflektiert den erziehungswissenschaftlichen Grundbegriff "Generation", führt in unterschiedliche Theorien zur generationalen Ordnung aus Erziehungswissenschaft und Soziologie ein und fragt nach deren Differenzen und Zusammenhängen. Dabei wird in grundlagentheoretischer Perspektive die Vielschichtigkeit der Konzepte "Generation" und "generationale Ordnung" erarbeitet und diskutiert.

Bibliography

Mannheim, K. (1928/1965): Das Problem der Generationen. In: Friedeburg, L. v. (Hrsg.): Jugend in der modernen Gesellschaft. Köln/Berlin: Kiepenheuer & Witsch, S. 23-48

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME1 Allgemeine Grundlagen E1: (Wissenschafts)theoretische und historische Grundlagen der Erziehungswissenschaft Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2017_250103@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_89967614@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, July 18, 2022 
Last update times:
Wednesday, May 17, 2017 
Last update rooms:
Wednesday, May 17, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=89967614
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
89967614