250331 Einführungsseminar BiWi Grundschule (S) (WiSe 2015/2016)

Short comment

Beginn erst in der 2. Semesterwoche

Contents, comment

In dieser Einführungsveranstaltung geht es um die Erschließung grundlegender pädagogischer (und psychologischer) Handlungsfelder rund um das Thema Grundschule.
Folgende Fragen werden z.B. behandelt:
- Was ist eine gute Grundschule?
- Welche Anforderungen werden heute an Schule gestellt?
- Was ist guter Unterricht?
- Welche Qualifikationen und welches Wissen brauchen LehrerInnen dafür?
- Wie lässt sich dies konkret umsetzen und anwenden?
- Wie hat sich die Grundschule sich zu einer Schule für alle Kinder entwickelt und wie wird sie diesem Anspruch gerecht?
Im Sinne eines Theorie-Praxis-Bezuges werden die o.g. Aspekte v.a. im Spiegel der Laborschule Bielefeld beleuchtet.

Bibliography

Einsiedler, W. et al. (Hrsg.) (2014): Handbuch Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Klinkhardt: Bad Heilbrunn 2011 (4. erg. und aktual. Auflage)
Einsiedler, W. (2015): Geschichte der Grundschulpädagogik. Entwicklungen in Westdeutschland und in der DDR. Klinkhardt: Bad Heilbrunn.
Franz, E.-K./Trumpa, S./Esslinger-Hinz, I. (Hrsg.) (2014): Inklusion: Eine Herausforderung für die Grundschulpädagogik. Schneider Verlag: Hohengehren.
Hinz, R./Walthes, R. (Hrsg.) (2009): Heterogenität in der Grundschule: Den pädagogischen Alltag erfolgreich bewältigen. Beltz: Weinheim u. Basel.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi1 Einführungsmodul BiWi E2: Einführungsseminar Study requirement
Student information
25-BiWi1_a Einführungsmodul BiWi E2: Einführungsseminar Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No E-Learning Space
Registered number: 41
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2015_250331@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_59725286@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
10 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, November 20, 2015 
Last update rooms:
Friday, November 20, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=59725286
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
59725286