230266 Legasthenie (S) (SoSe 2007)

Contents, comment

Unter Legasthenie oder Lese-Rechtschreibschwierigkeiten wird ein Versagen beim Erlernen des Lesens und der Rechtschreibung bei normaler Intelligenz verstanden.

In dem Seminar sollen die Ursachen dieses Störungsbildes sowie Diagnose-Instrumente und Therapiekonzepte besprochen werden. Parallel zur theoretischen Aufarbeitung dieses Problemfeldes sollen empirische Studien an Grund- und Hauptschulen der Region durchgeführt werden.

Das Seminar ist vor allem für Magister- und Master-Studierende der Klinischen LInguistik und Linguistik gedacht, die im Rahmen dieses Seminars ihre Abschlussarbeit anfertigen wollen.

Literatur
Möckel, A. et al. (2004). Lese-Schreibschwäche: Vorbeugen, Erkennen, Helfen. Würzburg: Edition bentheim.
Naegele, I. M. & Valtin, R (2001). LRS-Legasthenie - in den Klassen 1-10: Handbuch der Lese-Rechtschreib-Schwierigkeiten. Band 2: Schulische Förderung und außerschulische Therapien. Weinheim: Beltz.
Schulte-Körne, G. (2001). Lese-Rechtschreibstörung und Sprachwahrnehmung: Psychometrische und neuropsychologische Untersuchungen zur Legasthenie. Münster: Waxmann.
Schulte-Körne, G. und Mathwig, F. (2004). Das Marburger Rechtschreibtraining. Bochum: Verlag Dr. Dieter Winkler.
Suchodoletz, W. von (2003). Therapie der Lese-Rechtschreib-Störung (LRS): Traditionelle und alternative Behandlungsmethoden im Überblick. Stuttgart: Kohlhammer.
Suchodoletz, W. von ( 2005). Früherkennung von Entwicklungsstörungen. Göttingen: Hogrefe.
Warnke, A. et al. (2002). Legasthenie: Leitfaden für die Praxis. Göttingen: Hogrefe.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 10-12 C5-141 02.04.-13.07.2007

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Klinische Linguistik / Master (Enrollment until SoSe 2009) MKLI3   3  
Linguistik: Kommunikation, Kognition und Sprachtechnologie / Master (Enrollment until SoSe 2010) MaLinNL; MaLinNL1   0/4  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 24
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2007_230266@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_3687850@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
1 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Sunday, November 19, 2006 
Last update rooms:
Sunday, November 19, 2006 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=3687850
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
3687850