250321 Grundlagen der Personal- und Organisationsentwicklung (S) (WiSe 2012/2013)

Contents, comment

Das Seminar gibt den Studierenden einen Überblick über zentrale Inhalte der Bereiche der Personal- und Organisationsentwicklung. Beide Bereiche sind heute nur komplementär zu denken, d.h. Personalentwicklung muss die Seite der Organisation miteinkalkulieren und umgekehrt.
Der Überblick thematisiert Aufgaben, ausgewählte Instrumente und theoretische Grundlagen der beiden Bereiche. Dabei wird besonderes Augenmerk auf die Verbindung theoretischer Perspektiven (Denkwerkzeuge) und Instrumente (Handwerkzeuge) gelegt. Diese Verbindung gründet in der These, dass Handwerkzeuge (z.B. Coachingmethoden) ohne innere, kognitive Landkarten nicht professionell eingesetzt werden können.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Zulassung zum Master of Arts Erziehungswissenschaft

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Di 16-17 U2-200 09.10.2012 Vorbesprechung
one-time Fr 9-17 T2-233 16.11.2012
one-time Sa 9-17 U2-205 17.11.2012
one-time Fr 12.15-19.00 (s.t.) A2-125 11.01.2013 Der Raum ist bis 19 Uhr reserviert.
one-time Sa 9-17 C01-258 12.01.2013

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-MEW7 Theoretische Ansätze und Rahmenbedingungen der Weiterbildung E1: Theoretische Perspektiven und didaktische Gestaltung in der Weiterbildung Study requirement
Student information
25-MEW7_wp Theoretische Ansätze und Rahmenbedingungen der Weiterbildung E1: Theoretische Perspektiven der Weiterbildung und das Lernen Erwachsener Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft / Master (Enrollment until SoSe 2011) ME 11.1; ME 11.2   4 aktive Teilnahme  
Gender Studies / Master (Enrollment until SoSe 2013) Hauptmodul 2   3 (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich)  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) BPS.H   scheinfähig  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.2.3; H.2.4; H.3.2   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 48
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2012_250321@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_33586796@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 26, 2013 
Last update rooms:
Thursday, January 10, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=33586796
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
33586796