In our everyday life we use all sorts of external tools and devices to help us in our thinking: lists, diagrams, diaries, fingers, computers, iPhones. Sometimes these objects seem to play a similar role to internal mental activities, such as memory or imagination. The ‘extended mind thesis’ claims that external objects can, in fact, be part of our cognitive processes. As the original proponents of the thesis, Andy Clark and David Chalmers, put it, ‘cognitive processes ain't (all) in the head!’ The extended mind thesis thus proposes a radical change in our conception of the mind and its relationship to the world. In this course we will examine the thesis and its implications, as well as broader work on the role of external tools in our thinking.
Chalmers, David, and Andy Clark. 1998. The Extended Mind. Analysis 58, no. 1: 7-19. (Re-printed in Clark (2008) Supersizing the mind and available online at http://consc.net/papers/extended.html)
Clark, Andy. 2008. Supersizing the mind. Oxford University Press.
Hutchins, Edwin. 1996. Cognition in the wild. MIT Press.
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum |
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Studiengang/-angebot | Gültigkeit | Variante | Untergliederung | Status | Sem. | LP | |
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History, Philosophy and Sociology of Science / Master | (Einschreibung bis SoSe 2014) | Hauptmodul 2 | Wahlpflicht | 1. 2. 3. 4. | 2 | scheinfähig - zusätzlich 4 LP für eine benotete Einzelleistung, 2 LP für eine unbenotete Einzelleistung HS | |
Philosophie / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Kern- und Nebenfach | N6 HM TP WT | ||||
Philosophie / Master | (Einschreibung bis SoSe 2012) | WM THEO | |||||
Philosophie (Gym/Ge als zweites U-Fach) / Master of Education | (Einschreibung bis SoSe 2014) | N6 HM TP WT | |||||
Philosophie (Gym/Ge fortgesetzt) / Master of Education | (Einschreibung bis SoSe 2014) | N6 HM TP WT |
Voraussetzung ist die aktive, regelmäßige und erfolgreiche Teilnahme an zwei Graduiertenseminaren.
Im Werkstattseminar wird an die Themen der Graduiertenseminare angeknüpft, die die TeilnehmerInnen zuvor besucht haben. Die TeilnehmerInnen stellen eigene Texte vor, die gründlich diskutiert und anschließend vom dem/der jeweiligen VerfasserIn überarbeitet werden. Die allseitige gründliche Vorbereitung wird durch konsequente Einbeziehung aller TeilnehmerInnen in die Diskussion überprüft. Ein genauer Plan für den Ablauf des Seminars wird zu Beginn des Semesters gemeinsam erarbeitet.