230567 Kulturjournalismus (BS) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

Immer wieder neue Gesellschaftsbereiche kennenlernen und selbst an demokratischer Aufklärung mitwirken: JournalistIn war lange ein Traumberuf und ist es immer noch. Doch die Branche befindet sich im Umbruch. Öffentliche Meinung wird heute anders verhandelt als in pre-Internet-Zeiten. Während Möglichkeiten – etwa die Ausspielwege - einerseits wachsen, geraten viele Verlage andererseits ökonomisch unter Druck: Wer bezahlt noch für eine Kritik zum neuen Quentin-Tarantino-Film, wenn es bei Reddit, Imdb oder YouTube Einschätzungen gratis gibt?
Nach einer Bestandsaufnahme zum journalistischen Arbeiten im Jahr 2019 wollen wir uns genauer mit dem Feld des Kulturjournalismus befassen: In einem zweiten Block werden wir untersuchen, welche Wege heute in den Kulturjournalismus führen können und wie der Arbeitsalltag – als freie/r JournalistIn oder als festangestellte/r RedakteurIn aussieht. Im Seminar werden kulturjournalistische Grundformen wie Kritik, Interview und Porträt vorgestellt: Wie finde ich einen gelungen szenischen Einstieg für einen Text, mit welchem Aufbau funktioniert eine Rezension am besten? Fragen wie diese werden wir klären, um dann das Erlernte praktisch anzuwenden.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-O Berufsorientierung: "Wissenschaft, Öffentlichkeit, Medien" Praktikumsvorbereitung Student information
23-LIT-LitP9 Kombinationsmodul: Praktische und interdisziplinäre Studien Praxisorientierte Veranstaltung oder sprach- oder schreibpraktische Veranstaltung Study requirement
Student information
Praxisorientierte oder Interdisziplinäre Veranstaltung Study requirement
Student information
Sprach- oder schreibpraktische Lehrveranstaltung Study requirement
Student information
23-LIT-M-LitPXM Praxismodul Praxisbegleitende Lehrveranstaltung Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 19
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 20
Address:
WS2019_230567@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_177003718@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
10 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, July 10, 2019 
Last update times:
Wednesday, September 18, 2019 
Last update rooms:
Wednesday, September 18, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) /
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=177003718
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
177003718