401541 BHC54 Praxisprojekt Gesundheitsbildung: "Schulische Gesundheitsförderung in Bielefeld-Baumheide" (Pj) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

In diesem Praxisprojekt beschäftigen Sie sich mit der schulischen Gesundheitsförderung in Bielefeld Baumheide. Sie werden theoriegeleitete Unterrichtseinheiten zu den Themen
1) Stress und Entspannung,
2) Ernährung (und Essstörungen) sowie
3)Suchtmittelkonsum
erstellen. Dazu nehmen Sie die salutogenetische Perspektive ein (Franke, 2015) und orientieren sich an den Kernstrategien der Ottawa-Charta (WHO, 1986) sowie am Modell „Gute Gesunde Schule“ (Paulus & Dadaczynski, 2015). Die Unterrichtsgestaltung orientiert sich an aktuellen Anforderungen an qualitativ hochwertige Unterrichtsmethodik/-organisation (Bibliotheksstandort LP) sowie allgemeiner Didaktik (Bibliotheksstandort LO) – handlungsleitend ist beispielsweise der Artikel von Meyer (2003). Zudem stehen Lernziele zur Förderung der Gesundheitskompetenz im Fokus der Unterrichtseinheiten (Gesundheitsinformationen finden, verstehen, beurteilen und anwenden; Sørensen et al., 2012).

Bibliography

Bilz, L., Sudeck, G., Bucksch, J., Klocke, A., Kolip, P., Melzer, W., Ravens-Sieberer, U. & Richter, M. (Hrsg.). (2016). Schule und Gesundheit. Ergebnisse des WHO-Jugendgesundheitssurveys „Health Behaviour in School-aged Children“. Weinheim und Basel: Juventa.
Bröder, J., Okan, O., Bauer, U., Bruland, D., Schlupp, S., Bollweg, T. M., … Pinheiro, P. (2017). Health literacy in childhood and youth: a systematic review of definitions and models. BMC Public Health, 17, 361.
Franke, A. (2015). Salutogenetische Perspektive. Leitbegriffe der Gesundheitsförderung, BZgA. Verfügbar unter: https://www.leitbegriffe.bzga.de/alphabetisches-verzeichnis/salutogenetische-perspektive/ (22.07.2019).
Hurrelmann, K., Richter, M., Klotz, T. & Stock, S. (Hrsg.). (2018). Referenzwerk Prävention und Gesundheitsförderung (5. Aufl.). Bern: Hogrefe.
Kooperationsverbund Gesundheitliche Chancengleichheit (2015). Kriterien für Gute Praxis der soziallagenbezogenen Gesundheitsförderung. Köln und Berlin.
Meyer, H. (2003). Zehn Merkmale guten Unterrichts. Empirische Befunde und didaktische Ratschläge. Pädagogik, 10 (3), 36-43.
Paulus, P. & Dadaczynski, K. (2015). Gesundheitsförderung und Schule. Leitbegriffe der Gesundheitsförderung, BZgA. Verfügbar unter: https://www.leitbegriffe.bzga.de/alphabetisches-verzeichnis/gesundheitsfoerderung-und-schule/ (22.07.2019).
Sørensen, K., Van den Broucke, S., Fullam, J., Doyle, G., Pelikan, J., Slonska, Z. & Brand, H. (2012). Health literacy and public health: A systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health, 12, 80.
Weltgesundheitsorganisation (WHO). (1986). Ottawa-Charta zur Gesundheitsförderung. Verfügbar unter: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0006/129534/Ottawa_Charter_G.pdf (22.07.2019).

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
40-M20 Praxisprojekte Gesundheitsbildung und -beratung BHC54 Praxisprojekt Gesundheitsbildung und -beratung Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 8
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2019_401541@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_175774620@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, October 9, 2019 
Last update times:
Tuesday, December 17, 2019 
Last update rooms:
Tuesday, December 17, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
project (Pj) / 4
Department
School of Public Health
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=175774620
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
175774620