230379 Leseübergänge im Jugendalter - Wege zum reflexiven Lesen anhand Fantastischer Literatur (S) (SoSe 2010)

Contents, comment

Das Jugendalter ist in vielerlei Hinsicht identitätsbildend, auch im Hinblick auf das langfristige Leseverhalten. Hier sollte im besten Falle neben der Festigung einer stabilen Lesemotivation der Übergang zum reflexiven Lesen erfolgen. Nun ist nicht erst seit den PISA-Studien bekannt, dass Leseintensität und Lesekompetenz insbesondere im Jugendalter geschlechtsspezifisch geprägt ist: Mädchen haben hier einen deutlichen Vorsprung vor Jungen. Was die Lesevorlieben betrifft, so ist – nicht erst seit Harry Potter – fantastische Literatur ein Genre, dem von beiden Seiten Interesse entgegengebracht wird. In diesem Seminar sollen Wege erarbeitet werden, wie sich anhand unterschiedlicher Textsorten fantastischer Literatur im weiteren Sinne (Jugendliteratur, Sagen, Balladen) Leseübergänge hin zum reflexiven Lesen konstruktiv und motivierend begleiten lassen.

Bibliography

Die Arbeitsmaterialien werden zu Beginn des Seminars vorgestellt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 16-18 C5-141 12.04.-23.07.2010

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Germanistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaGerP3L   2/5  
Germanistik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3L   2/5  
Germanistik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3L   2/5  

Die Teilnahmebedingungen werden in der ersten Stunde bekannt gegeben, sie richten sich auch nach Gruppengröße und Interessenlage der Teilnehmner/innen.

No eLearning offering available
Registered number: 41
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2010_230379@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_16579372@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, March 16, 2010 
Last update rooms:
Monday, January 25, 2010 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=16579372
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
16579372