230342 Inklusion und Integration im Fach Latein (S) (SoSe 2018)

Contents, comment

In diesem Seminar stehen die Begriffe Inklusion und Integration im Kontext des modernen Lateinunterrichts der Sekundarstufe I im Fokus.
Das heißt, dass insbesondere die Arbeit mit gängigen Lehrbüchern thematisiert wird. Diese Arbeit wird hinsichtlich der Grundlagen fachdidaktischer Konzepte und Methoden reflektiert.
Modern ist der Lateinunterricht u.a. deshalb, weil er zum einen die curricular verankerte Kompetenzorientierung, zum anderen die sich im Wandel befindliche Schulentwicklung berücksichtigt. In diesem Zusammenhang werden insbesondere die Begriffe Inklusion und Integration im Lateinunterricht dahingehend problematisiert, inwiefern Unterrichtsarrangements gestaltet werden können, die einer praktischen Umsetzung dieser Begriffe gerecht werden.
Um vor diesem Hintergrund die Ziele den TeilnehmerInnen zu ermöglichen, sollen eigene Unterrichtsentwürfe erstellt werden, die die Theorie des modernen Lateinunterrichts auch für die Praxis eines solchen nutzbar machen sollen.

Requirements for participation, required level

BM1-3

Bibliography

Ministerium für Schule und Weiterbildung des Landes Nordrhein-Westfalen: Kernlehrplan für das Gymnasium – Sekundarstufe I in Nordrhein-Westfalen, Latein, Frechen 2008.
Ministerium für Schule und Weiterbildung des Landes Nordrhein-Westfalen: Kernlehrplan für die Gesamtschule – Sekundarstufe I in Nordrhein-Westfalen, Latein, Frechen 2008.
Ministerium für Schule und Weiterbildung des Landes Nordrhein-Westfalen: Kernlehrplan für die Sekundarstufe II Gymnasium/ Gesamtschule in Nordrhein-Westfalen, Lateinisch, Frechen 2014.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-LAT-LatPM3 Die Vermittlung lateinisch-römischer Sprache, Literatur und Kultur in der Schule: Fachdidaktische Grundlagen, Methoden und ihre Anwendung Inklusion und Integration im Fach Latein Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 3
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2018_230342@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_118738245@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
1 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, November 16, 2017 
Last update times:
Tuesday, February 13, 2018 
Last update rooms:
Tuesday, February 13, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=118738245
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
118738245