250003 Schülerpartizipation im Unterricht (S) (SoSe 2005)

Contents, comment

Die Erforschung von Unterricht mit Hilfe der Unterrichtsvideografie unterliegt Konjunkturen. So gab es zwischen 1970 und 1985 vielfache Bemühungen, mit Hilfe spezieller Räume und Technologien ("Unterrichtsmitschau") Videos von Unterricht herzustellen und diese zu analysieren. Im Anschluss daran stagnierte dieser Prozess. Inzwischen sind Anzeichen einer Wiederbelegung dieser Bemühungen auf einem deutlich höheren technischen Niveau festzustellen. Bahnbrechend waren die TIMS Videostudien ab 1995. Im Seminar werden wir uns mit zukunftsweisenden Konzepten videobasierter Unterrichtsreflexion mit dem Fokus "Schülerpartizipation" beschäftigen. Es gibt die Möglichkeit, selbst Videos herzustellen und auszuwerten. Ausgehend von den Videos werden im Seminar allgemeindidaktische und fachdidaktische Fragen im Hinblick auf die Entwicklung von Unterricht angesprochen.

Bibliography

Meinert A. Meyer/Ralf Schmidt (Hrsg.): Schülermitbeteiligung im Fachunterricht. Englisch, Geschichte, Physik und Chemie im Blickfeld von Lehrern, Schülern und Unterrichtsforschern. Opladen 2000. (Leske+Budrich).
Andreas Helmke: Unterrichtsqualität: Erfassen, Bewerten, Verbessern. (3. Auflage) Seelze 2004.
Dokumentation Soest 2003 - Videogestützte Unterrichtsreflexion. In: Seminar - Lehrerbildung und Schule. 10. Jg. 4/2004. (Schneider Verlag Hohengehren).

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 8-9:30 Unpublished 14.04.-22.07.2005

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft (Nebenfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach M.3.4.2; M.5.4.2   3 scheinfähig  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Wahl GS und HS

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 7
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2005_250003@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_1109601@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
No students to be reached via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, February 24, 2005 
Last update rooms:
Thursday, October 21, 2004 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=1109601
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ECTS points
3
(Also refer to the credit information in connection with the subject assignments)
ID
1109601