250021 Reform der gymnasialen Oberstufe: Fort- oder Rückschritt? (S) (WiSe 2003/2004)

Short comment

Contents, comment

Bevor die Reformperspektive der gymnasialen Oberstufe in den Blick genommen werden kann, müssen Ziele und Strukturen des Lernens in der Sek. II herausgearbeitet werden. Dazu gehört sowohl ein Blick in die Geschichte der Oberstufe und ihrer Entwicklung als auch eine Beschreibung und Analyse ihres Auftrags und ihrer Aufgaben. Um nur einige Fragen herauszugreifen: Was heißt wissenschaftspropädeutische Ausbildung? Welchen Beitrag leistet die Oberstufe zu persönlicher Entfaltung und sozialer Verantwortlichkeit? In welchem Verhältnis stehen fachliches und überfachliches Lernen?
Die Weiterentwicklungen und Alternativen werden dann an konkreten Beispielen verdeutlicht. Hier liegen die individuellen Beteiligungsmöglichkeiten der SeminarteilnehmerInnen.

Bibliography

Weiterentwicklung der Prinzipien der gymnasialen Oberstufe und des Abiturs : Abschlussbericht der von der Kultusministerkonferenz eingesetzten Expertenkommission .Hrsg.: Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland. Bonn, 1995
Messner, R.: Die Zukunft der gymnasialen Oberstufe. Weinheim 1998

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 12-14 Unpublished 14.10.2003-06.02.2004

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft (Nebenfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach M.3.4.2; M.5.4.2   3  
Erziehungswissenschaftliches Studium für Lehramt H.D.3; H.E.2   scheinfähig  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Wahl  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.2.1; H.1.1   scheinfähig  
Unterrichtsfach Pädagogik / Lehramt Sekundarstufe II H.D.4   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 11
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2003_250021@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_1070734@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
No students to be reached via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, May 12, 2003 
Last update rooms:
Friday, August 8, 2003 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=1070734
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ECTS points
3
(Also refer to the credit information in connection with the subject assignments)
ID
1070734