250071 Förderkonzepte in der Ganztagsgrundschule (S) (SoSe 2008)

Contents, comment

Im Seminar sollen Konzepte entwickelt werden, um im Rahmen des Ganztagsbetriebs spezielle Förderangebote für alle (von leistungsschwach bis leistungsstark) Schülerinnen und Schüler der Grundschule anzubieten.

Voraussetzungen für die erfolgreiche Teilnahme am Seminar:

  • Kenntnisse über den Bildungsauftrag sowie verschiedene pädagogische Konzepte der Grundschule
  • Vorkenntnisse zum Ganztagsschulbetrieb (offene und gebundene Ganztagsschule)
  • Bereitschaft zur Übernahme kurzer Referate, zur Arbeit in der Gruppe sowie zur Entwicklung eigener Förderungsmodelle

Vorgesehene Themenschwerpunkte sind:

  • Ausbau schulischer und außerschulischer Ganztagsangebote
  • Maßnahmen zur wirksamen Förderung bildungsbenachteiligter Kinder
  • Modell der adaptiven Pädagogischen Diagnostik
  • Der Ansatz des Scaffolding
  • Konzept der Fehlerermutigungsdidaktik und der Theorie des negativen Wissens
  • Integrierte Förderung
  • Zusammenarbeit zwischen Lehrern/innen, Sozialpädagogen/innen und Sonderpädagogen/innen

Bibliography

Grundlagenliteratur wird durch einen Semesterapparat bzw.Reader bereitgestellt. Darüber hinaus wird weiterführende Literatur im Seminar genannt.
Das Konzept der Veranstaltung sieht vor, dass sich innerhalb des Seminars Gruppen von Studierenden zusammenfinden, die sich jeweils schwerpunktmäßig mit einem der oben genannten Schwerpunkte auseinandersetzen und ihre Ergebnisse im Plenum vorstellen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MA.3.4.1; MA.5.4.1; MA.4.4.2   3 scheinfähig  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MG.3.4.1; MG.5.4.1; MG.4.4.2   3 scheinfähig  
Erziehungswissenschaft (Nebenfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach M.3.4.1; M.5.4.1; M.4.4.2   3 scheinfähig  
Unterrichtsfach Pädagogik / Lehramt Sekundarstufe II H.D.3   scheinfähig HS
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.2.4   3  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 34
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
SS2008_250071@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_4897078@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, December 6, 2007 
Last update rooms:
Monday, February 18, 2008 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=4897078
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
4897078