230330 Literaturdidaktik (S) (WiSe 2018/2019)

Short comment

Ausschließlich für Studierende im Bachelor – die Veranstaltung kann nicht für den Master of Education angerechnet werden!

Contents, comment

In diesem Seminar werden grundlegende Begriffe, Theorien und ausgewählte Methoden und Strategien, die im Zusammenhang mit der Literaturdidaktik und dem Deutschunterricht der Grundschule stehen thematisiert, jeweils analysiert und diskutiert, sowie sie in Bezug zur unterrichtlichen Praxis gesetzt werden. Des Weiteren werden Beispiele für den Unterricht vorgestellt und auch von den Studierenden selbst erarbeitet und kritisch reflektiert.

Bibliography

Goer, Ch./Köller, K. (Hrsg.) (2016): Fachdidaktik Deutsch. Grundzüge der Sprach- und Literaturdidaktik. 2. überarb. u. akt. Aufl. Paderborn: UTB.
Knott, Ch. (2017): Der Weg zum selbst gelesenen Buch. Erstlesetexte im Unterricht. In: Praxis Grundschule, Heft 5, S. 12-16. [siehe Lernraum]
Kruse, I. (2007): Literarisches Lernen in der Grundschule. In: Grundschulunterricht, Heft 1, S. 2-3.
Ministerium für Schule und Weiterbildung des Landes Nordrhein-Westfalen (2008): Richtlinien und Lehrpläne für die Grundschule in Nordrhein-Westfalen. Ritterbach: Frechen.
Rosebrock, C./Nix, D. (2014): Grundlagen der Lesedidaktik und der systematischen schulischen Leseförderung. 7. überarb. u. erw. Aufl. Baltmannsweiler: Schneider.
Spinner, K. H. (Hrsg.) (2011): Lesekompetenz erwerben, Literatur erfahren. 3. überarb. Aufl. Cornelsen Scriptor: Berlin.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 16-18 U2-217 08.10.2018-01.02.2019
not on: 12/24/18 / 12/31/18

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-Gru-FD1S_ver1 Sprach- und Literaturdidaktik im Schwerpunktfach Literaturdidaktik Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1_ver1 Sprach- und Literaturdidaktik Literaturdidaktik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 36
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2018_230330@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_132140201@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
9 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, August 9, 2018 
Last update times:
Thursday, July 19, 2018 
Last update rooms:
Thursday, July 19, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=132140201
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
132140201