230076 Performative und paradoxale Identitäten in der Literatur (S) (WiSe 2012/2013)

Contents, comment

Das Seminar beschäftigt sich mit performativen und paradoxalen Identitäten in der Literatur am Beispiel von „falschen Juden“: literarischen Figuren, die eine jüdische Identität fingieren und/oder sich im Laufe der erzählten Geschichte - durch Verwirrspiel, Verwechslung und ähnliches - als „Nicht-Juden“ herausstellen. Welchen Zwecken werden diese Figuren textintern dienstbar gemacht, welche Funktionen erfüllt das Spiel mit Identitäten, Rollen und Zuschreibungen für den literarischen Text? Durch welche (onomastischen, physiognomischen, vestimentären) Zeichen werden die Figuren als Juden erkannt - und welche (sich wandelnden oder kontinuierlichen) Diskurskonfigurationen zeichnen sich ab? Anhand paradigmatischer Texte und unter Berücksichtigung verschiedener Theorieansätze (Judith Butler, Erving Goffman) wird diesem „doing race“ nachgegangen.

Bibliography

u.a. Edgar Hilsenrath: Der Nazi und der Frisör, Köln 1977; Irene Dische: Eine Jüdin für Charles Allen. In: dies.: Fromme Lügen, München 2009, S.9-78; Philip Roth: The Human Stain. New York 2000.

Die Theorietexte und Primärtexte werden als Scan zur Verfügung gestellt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 8:30-10 C01-142 08.10.2012-01.02.2013
not on: 12/26/12 / 1/2/13

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-PLit1_ver1 Systematische Aspekte der Literaturwissenschaft Veranstaltung 1 (mit Modulprüfung) Study requirement
Graded examination
Student information
Veranstaltung 2 Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Germanistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaGerP2L   2/5  
Germanistik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP2L   2/5  
Germanistik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP2L   2/5  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 17
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2012_230076@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_33790589@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
1 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, July 17, 2012 
Last update rooms:
Tuesday, July 17, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=33790589
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
33790589