300209 Praxisprojekt: Konsum (Teil 1) (S) (WiSe 2006/2007)

Contents, comment

Das Praxisprojekt soll die Teilnehmenden in der Ausbildung einer sozialwissenschafts-didaktischen Planungs- und Reflexionskompetenz unterstützen. Im ersten Teil des Praxisprojektes zu dem interdisziplinären Themenkomplex "Konsum" werden fachwissenschaftliche, fachdidaktische und unterrichtsbezogene Theorien und Materialien recherchiert, präsentiert und dabei im Hinblick auf die mögliche Eignung für den sozialwissenschaftlichen Unterricht in der Grundschule reflektiert. Die Reflexionen münden in der Planung und Entwicklung eigenständiger Beiträge zu konsumbezogenen Lehr-/Lern-prozessen im sozialwissenschaftlichen Unterricht. Der zweite Teil des Praxisprojektes im folgenden Sommersemester dient der Realisierung dieser Planungen für den Bereich Sachunterricht in der Grundschule, deren Beobachtung und Reflexion.

Bibliography

Breit, Gotthard; Weißeno, Georg (2003). Planung des Politikunterrichts. Eine Einführung. Schwalbach/Ts.
Feil, Christine (2003). Kinder, Geld und Konsum. Die Kommerzialisierung der Kindheit. Weinheim, München 2003.
Hedtke, Reinhold (2001). Konsum und Ökonomik. Grundlagen, Kritik und Perspektiven. Konstanz.
Jäckel, Michael (2004). Einführung in die Konsumsoziologie. Fragestellungen -
Kontroversen - Beispieltexte. Wiesbaden.
Klein, Hans-Joachim (1993). Wirtschafts- und Konsumsoziologie. Lektion VII. In: Korte, Hermann; Schäfers, Bernhard (Hrsg.) (1993). Einführung in spezielle Soziologien. Band IV. Opladen. S. 141-166.
Lange, Elmar (1997). Jugendkonsum im Wandel. Konsummuster, Freizeitverhalten, soziale Milieus und Kaufsucht 1990 und 1996. Opladen.
Prinz, Michael (Hrsg.) (2003). Der lange Weg in den Überfluss. Anfänge und Entwicklungen der Konsumgesellschaft seit der Vormoderne. Paderborn.
Rosenkranz, Doris; Schneider, Norbert F. (Hrsg.) (2000). Konsum. Soziologische, ökonomische und psychologische Perspektiven. Opladen.
Siegrist, Hannes, Kaelble, Hartmut, Kocka, Jürgen (Hrsg.) (1997). Europäische Konsumgeschichte. Zur Gesellschafts- und Kulturgeschichte des Konsums (18. Bis 20. Jahrhundert). Frankfurt/M., New York.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Sozialwissenschaften / Bachelor (Enrollment until SoSe 2008) KF: Modul 11B   3  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 8
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 10
Address:
WS2006_300209@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_3007596@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
No students to be reached via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 14, 2006 
Last update rooms:
Thursday, September 14, 2006 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=3007596
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
3007596