250104 Soziale Ungleichheit in der Kindheit und Jugend (S) (SoSe 2015)

Contents, comment

In dem Seminar werden zunächst unterschiedliche Theorien sozialer Ungleichheit behandelt. Die zentrale Frage um die sich die verschiedenen Ansätze sozialer Ungleichheit drehen lautet '(Un-)Gleichheit von was?'. Sind es die ungleichverteilten Ressourcen, gleiche Rechte oder gleiche Verwirklichungschancen, die als Maßstab von sozialer Ungleichheit herangezogen werden? Von welchen Mangelzuständen ist die Rede wenn es um Armut und Deprivation geht und wer ist weshalb und wie von diesen Mangelzuständen betroffen? Zu diesen Fragen werden klassentheoretische, feministische und gerechtigkeitstheoretische Ansätze diskutiert.
Vor dem Hintergrund dieser Diskussionen wird vertiefend auf die ungleichen Bedingungen des Aufwachsens für Kinder und Jugendliche eingegangen. Es werden verschiedene empirische Studien in den Blick genommen, die sich ungleichen Kindheiten und Jugenden sowie dem Thema der Kinder- und Jugendarmut widmen und auf den zuvor diskutierten theoretischen Ansätzen basieren.

Requirements for participation, required level

Keine

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg2 IndiErg: Differenz und Heterogenität E1: Heterogene Lebenslagen Study requirement
Student information
E3: Heterogene Lebenslagen oder Personen- und gruppenbezogene Differenzkonstruktionen Study requirement
Student information
- Ungraded examination Student information
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE6 Heterogene Lebenslagen E1: Theorie und Empirie heterogener Lebenslagen Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 79
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
SS2015_250104@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_53559861@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
12 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, March 31, 2015 
Last update rooms:
Tuesday, March 31, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=53559861
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
53559861