300010 Didaktik der Sozialwissenschaften (Vorlesung; 30-M28) (V) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

Die Vorlesung stellt zunächst die Geschichte der Politischen Bildung in Deutschland vor und erläutert anschließend zentrale Bildungsziele (z.B. Mündigkeit, Urteilskompetenz, Handlungskompetenz) sowie verschiedene theoretische Konzeptionen der politischen, der ökonomischen und der sozialwissenschaftlichen Bildung. Weil das, was politische / ökonomische / sozialwissenschaftliche Bildung sein soll, didaktisch, gesellschaftlich und politisch zum Teil sehr umstritten ist, wird insbesondere auch auf die damit verbundenen fachdidaktischen Kontroversen eingegangen sowie auf die Herausforderung der Integration verschiedener wissenschaftlicher Disziplinen im Fach Sozialwissenschaften. Des Weiteren werden wesentliche fachdidaktische Prinzipien zur Planung und Gestaltung sozialwissenschaftlicher Bildungsprozesse verdeutlicht: Problemorientierung, Kontroversität, Situationsorientierung, Wissenschaftsorientierung, Handlungsorientierung, Perspektivenwechsel und das Prinzip der kriteriengeleiteten Urteilsbildung. Ein weiteres Thema ist die Bedeutung der Diagnostik für sozialwissenschaftliche Bildungsprozesse und die fachdidaktische Analyse von subjektiven politischen / sozialen / ökonomischen Vorstellungen (Präkonzepte), mit denen Lernende in den Unterricht kommen.

Am 30.10.2016: Theaterbesuch (19:30 Uhr): "Terror" von Ferdinand von Schirach
Am 26.10.2016: vorbereitender Workshop zum Theaterbesuch (18-20 Uhr), Stadttheater, Bühneneingang

Bibliography

Zur Einführung:
- Engartner, Tim (2010): Didaktik des Ökonomie- und Politikunterrichts. UTB (Schöningh): Paderborn.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M28_ver1 Fachmodul Bildung/Weiterbildung Didaktik der Sozialwissenschaften Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 75
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2016_300010@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_60081190@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
21 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, June 28, 2016 
Last update times:
Friday, July 15, 2016 
Last update rooms:
Friday, July 15, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
lecture (V) / 1
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=60081190
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
60081190