230397 BILDER/BÜCHER als Medium der Kulturvermittlung (S) (SoSe 2025)

Contents, comment

"I never read, I just look at pictures.“ (Warhol 1968)

Das Bilderbuch hat sich in den letzten Jahren zu einem komplexen und ästhetisch anspruchsvollen Medium entwickelt. Eine Vielzahl an innovativen Werken, die nicht nur an ein jüngeres Publikum adressiert sind, greifen (in)direkt gesellschaftliche Diskurse auf und verhandeln diese auf den jeweiligen Bild- und Schrifttextebenen. Unter einer differenzreflexiven Perspektive wollen wir in diesem Seminar postmoderne Bilderbücher, mithilfe verschiedener Theorien und Methoden, analysieren und untersuchen. Ebenfalls soll ausgelotet werden, welche Potentiale die Bild-Text-Medien für Kunst- und Kulturvermittlungssettings (z.B. in der Museumsarbeit) bieten.

Bibliography

Kruse, Iris/Sabisch, Andrea (Hg.): Fragwürdiges Bilderbuch. Blickwechsel, Denkspiele, Bildungspotentiale, München: kopaed, 2013.

Kurwinkel, Tobias: Bilderbuchanalyse: Narrativik – Ästhetik – Didaktik, Tübingen: Narr Francke Attempo Verlag, 2. erweiterte Auflage, 2020.

Staiger, Michael: Kategorien der Bilderbuchanalyse – ein sechsdimensionales Modell, in: Dammers, Ben/Krichel, Anne/Staiger, Michael (Hg.): Das Bilderbuch: theoretische Grundlagen und analytische Zugänge, Heidelberg: J.B. Metzler, 2022, 3-28.

Thiele, Jens: Das Bilderbuch. Ästhetik. Theorie. Analyse. Didaktik. Rezeption, 2. erweiterte Auflage, Oldenburg: Isensee, 2003.

Uhlig, Bettina/Linke, Maleen: Bildhermeneutische Analyse der Bildkonzepte in Bilderbüchern, Hildesheim: Stiftung Universität Hildesheim, 2023.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Fr 10-12 B2-229 07.04.-18.07.2025
not on: 4/18/25

Subject assignments

Module Course Requirements  
38-AeB-1GK Grundlagen Ästhetische Bildung: Kunst Kunstvermittlung / Museumspädagogik Student information
Perspektiven Ästhetischer Bildung Study requirement
Student information
38-M6-KV Methoden der Kulturvermittlung Verknüpfen und Kontextualisieren Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
38-M9-KV Individuelle Profilierung Methodische Profilierung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 22
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2025_230397@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_504523762@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
22 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, November 26, 2024 
Last update times:
Wednesday, February 12, 2025 
Last update rooms:
Wednesday, February 12, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=504523762
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
504523762