230040 Lernort Museum (S) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

Im Seminar soll herausgearbeitet werden, dass (und wie) Museen als Lernorte mit ihren authentischen Originalen sinnvoll in die DaF- und DaZ-Vermittlung einbezogen werden können (vgl. zur Diskussion der Lernorte zuletzt: Burwitz-Melcher u. a. 2015). Während es bereits (wenige) Überlegungen zur Integration von Kunstbildern resp. Kunstmuseen in die Spracharbeit gibt, sind die Möglichkeiten der Wissensvermittlung und (Re-)Konstruktion von „Kultur“ in z. B. historischen Museen für DaF/DaZ bislang fast überhaupt nicht reflektiert worden.
Für lernortbezogene Überlegungen zur Vermittlung von (Zeit-)Geschichte und deutscher „Kultur“ sind folgende Museen geeignet: Haus der Geschichte Bonn, Deutsches Historisches Museum Berlin, Historisches Museum Bielefeld, Militärhistorisches Museum Dresden, Deutsches Auswandererhaus Bremerhaven (das seit 2012 auch die Einwanderungsgeschichte thematisiert!), ethnologische Museen wie das in Köln (Rautenstrauch-Joest-Museum) oder das Deutsche Filmmuseum in Frankfurt/M.
Geplant ist, mehrere Museen im Rahmen von Tagesexkursionen zu besuchen; die Tagesexkursion nach Bremerhaven und ein dreitägiger Aufenthalt in Dresden (oder Frankfurt/M.) werden vom Fach DaF bezuschusst (Fahrtkosten, Eintritte, Führungen), die Teilnahme ist nicht obligatorisch.

Requirements for participation, required level

Die Einführung in die Kulturwissenschaften (M3) wird vorausgesetzt.

Bibliography

Burwitz-Melcher, Eva; Königs, Frank G.; Riemer, Claudia (Hrsg.) (2015): Lernen an allen Orten? Die Rolle der Lernorte beim Lehren und Lernen von Fremdsprachen.Tübingen: Narr

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 10-12 T2-208 17.10.2016-10.02.2017
not on: 11/1/16 / 12/27/16 / 1/3/17

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M3 Kulturalität und Sprache Vertiefendes Seminar Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Individuelle Mitarbeit: Kurzpräsentation mit Thesenpapier und Moderation der Gesamtgruppe; mediengestützte Präsentation.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 17
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2016_230040@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_77779349@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, November 1, 2016 
Last update times:
Monday, July 18, 2016 
Last update rooms:
Monday, July 18, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=77779349
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
77779349