In this seminar, we communicate bilingually in English and German: Submissions (Studienleistungen/ Prüfungsleistungen) can be made in German as well as English. One of the aims of this course is to enable the students to train their English and expand their existing knowledge along the global topic of the course. The lecturer will be happy to provide you with language support. In any case, we can always use German, should there be the need for it.
We start with an introduction to the field of inter- and transnational comparative educational research. On the basis of this, students are expected to acquire an overview of the developments and ways of implementations of inclusion in selected European school systems. We will have a closer look at Germany, Iceland, Sweden and Spain. However, there will also be opportunities to select other European countries for analysis.
Students will be enabled to familiarize themselves with different approaches to comparison, to work out, dis-cuss and question their possibilities and functions. In small groups, they are guided to make their own compari-sons and reflect on the functions and consequences for individuals of selected school systems from a compara-tive perspective. The work will be executed based on literature and other materials in primarily English/German language as well as the database of the ‘European Agency for Special Needs and Inclusive Education’, including video material of the ‘TdiverS’ project which considers many different countries in Europe.
In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/
Master of Education: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education – Erziehungswissenschaft Integrierte Sonderpädagogik mit dem Berufsziel Lehramt für sonderpädagogische Förderung im WiSe 2021/22
Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im WiSe 2021/22
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum |
---|
Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
---|---|---|---|
25-ISP5 Inklusion und Exklusion | E2: Inklusion und Exklusion aus international vergleichender Perspektive | Studienleistung
|
Studieninformation |
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME-IT Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME3 Forschungsprojekt | E1: Thematische Einführung | Studienleistung
|
Studieninformation |
25-ME3-IT Forschungsprojekt | E1: Thematische Einführung | Studienleistung
|
Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.
Studienleistung:
Students write a total of three reflections of approx. 400 words each on one major content block of the seminar and upload them in LernraumPlus. There will be thematic choices. More details will be announced in one of the first sessions.
Prüfungsleistungen:
Term papers (‘Hausarbeit’) or portfolios can be written as ‘PL’. Individual counselling on these forms of examination will be offered during the seminar and in digital office hours. More details will be announced in one of the first sessions.
Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen: