250238 Mündigkeit und Emanzipation durch Bildung (S) (WiSe 2025/2026)

Contents, comment

Mündigkeit und Emanzipation können als zentrale Anliegen pädagogischer Praxis verstanden werden. Anliegen des Seminars ist es, Bildungstheorien hinsichtlich ihrer Bedeutung für zu befragen. Im Fokus stehen Theorien, dabei die Verflechtungen individueller Bildungsprozesse mit hegemonialen Diskursen in den Blick nehmen.

Nach einer historischen und begrifflichen Hinführung sollen Studierende ausgewählte Ansätze (kritische Theorie, kritische Bildungstheorie nach Heydorn, cultural studies, postkoloniale Perpsektiven) in Kleingruppen vertiefend bearbeiten. Die Ergebnisse dieser Arbeitsphase sollen auf einem wissenschaftlichen Poster dokumentiert werden. Im Zuge der Präsentation sollen mögliche Widersprüche und Ambivalenzen der unterschiedlichen Ansätze herausgearbeitet werden. Abschließend werden wir diskutieren, welche Potenziale die theoretischen Ansätze für pädagogisches Handeln besitzen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 10-12   09.10.2025-05.02.2026

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E2: Soziale, kulturelle, politische und rechtliche Kontexte pädagogischen Handelns Study requirement
Graded examination
Student information
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E2: Soziale, kulturelle, politische und rechtliche Kontexte pädagogischen Handelns Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die Studienleistung kann durch die Mitarbeit an einer Gruppenarbeit, in welcher ein wissenschaftliches Poster erstellt wird, erbracht werden.
Die Prüfungsleistung kann im Rahmen einer Hausarbeit oder einer mündlichen Püfung erbracht werden.

No eLearning offering available
Registered number: 8
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
WS2025_250238@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_566162220@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
8 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, June 8, 2025 
Last update times:
Sunday, June 8, 2025 
Last update rooms:
Sunday, June 8, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=566162220
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
566162220