250059 Erleben - Erfahrung - Ästhetische Bildung. Mehrdimensionale Zugänge (BS) (WiSe 2013/2014)

Contents, comment

Schon in den am Ende des 18. Jahrhunderts entstandenen Augustenburger Briefen „Über die ästhetische Erziehung“ stellt sich für Schiller die Frage nach dem Verhältnis von ästhetischem Erleben und Ausdruck sowie deren politischen wie erzieherischen Bedingungen. Im Horizont dieser Frage entfaltet sich auch aktuell ein erziehungswissenschaftlich bedeutsames Spannungsfeld zwischen Idealen der Kultivierung auf der einen Seite und einer Konzeption ästhetischer Erfahrung als für den erzieherischen Zugriff womöglich grundsätzlich unverfügbaren Ort auf der anderen Seite. Weder pädagogische Intention noch das ein ästhetisches Erleben auslösende Objekt erscheinen in diesem Zusammenhang noch als gegeben. Zudem eröffnen nicht nur das klassische Kunstwerk, sondern auch alltägliche, mit Dewey gewissermaßen als demokratisch zu beschreibende Kunstformen dem Pädagogischen ein Spielfeld, auf dem seine eigenen Grenzen und Möglichkeiten zur Disposition stehen.

Im Seminar wird die Frage nach dem Bildungsmoment in der ästhetischen Erfahrung unter dieser das Pädagogische problematisierenden Weise thematisch. Dazu werden sowohl verschiedene Ansätze zu Ästhetik und Pädagogik wie konkrete aktuelle Formen ästhetischen Ausdrucks im Verhältnis miteinander diskutiert.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-MEW12_wp Kulturarbeit E1: Theoretische, systematische und empirische Zugänge zu Kultur Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft / Master (Enrollment until SoSe 2011) ME 17.1   4 aktive Teilnahme  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 9
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2013_250059@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_38985376@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, October 14, 2013 
Last update rooms:
Friday, February 28, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=38985376
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
38985376