250175 Ästhetik der Gegenkultur? Widerständige Alltagspraxen in Popkulturen (S) (SoSe 2009)

Contents, comment

Während einer kleinen Zeitreise durch die Geschichte der Popkulturen in der zweiten Hälfte des zwanzigsten Jahrhunderts soll unser Interesse vor allem folgenden Fragen gelten: Wie arbeiten musikalische Alltagskulturen eigentlich mit Macht und Widerständigkeiten, in welchem Verhältnis stehen Handlungsformen, -möglichkeiten und -einschränkungen und Subjektivität?
Wissenschaftliche Perspektiven auf Alltagskulturen, die pädagogisch spannend sind, sind besonders von den Cultural Studies entwickelt worden. Im Seminar soll das Spezifische eines CS-Zugangs zu Alltagskulturen als eine Perspektive auf soziale Wirklichkeit erarbeitet werden. Die erarbeitete Perspektive soll in Beobachtungen populärer Kulturen Bielefelds überprüft und gemeinsam diskutiert werden.
Im Zusammenbringen von Theorien und Beobachtungen wie Erfahrungen alltäglicher Praxen soll eine Aufmerksamkeit ebenso für das subjektive sowie das strukturelle Moment popkultureller Lebensweisen als Qualität pädagogischer Professionalität entwickelt werden.
Text- und Gruppenarbeit sowie -diskussionen (Ausflüge aus der Uni je nach Gruppengröße). Das Erbringen der Leistungsnachweise wird in der ersten Sitzung besprochen.

Bibliography

Hall, Stuart (2000): Cultural Studies, Hamburg
Hepp, Andreas (2004): Cultural Studies und Medienanalyse, Wiesbaden
Kemper, Peter; Langhoff, Thomas; Sonnenschein, Ulrich (2002): Alles so schön bunt hier, Stuttgart
Neumann-Braun, Klaus; Schmidt, Axel; Mai, Manfred (2003): Popvisionen, Frankfurt am Main
McNeil, Legs; McCain, Gillian (1996): Please Kill Me, London
Mecheril, Paul; Witsch, Monika (Hrsg.) (2006): Cultural Studies und Pädagogik, Bielefeld
Teipel, Jürgen (2001): Verschwende Deine Jugend, Frankfurt am Main
Winter, Rainer; Mikos, Lothar (Hrsg.) (2001): Die Fabrikation des Populären, Bielefeld

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.1.2; H.2.5; H.2.6; H.3.5   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 118
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2009_250175@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_10417314@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
4 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, July 13, 2009 
Last update rooms:
Monday, July 13, 2009 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=10417314
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
10417314