230517 Evaluation und Qualitätsmanagement in der Sprachtherapie (S) (WiSe 2022/2023)

Short comment

2 Stunden finden wöchentlich statt und es folgt ein 2-tägiger Blockteil zur statistischen Übung Mitte Februar

Contents, comment

In der Veranstaltungen werden die GRundlagen der evidenzbasierten Medizin besprochen, die auf den bereich der Sprachtherapie übertragen worden sind. Es werden gute Gruppen- und Einzelfalldesigns zur Prüfung der Wirksamkeit sprachtherapeutischer Massnahmen besprochen und im Bereich verschiedener Störungsbereiche anhand einzelner Verfahren erläutert. Leitlinien zu den Sprachtherapiebereichen werden diskutiert.
Im praktischen Teil im Rahmen der Übungen planen die Studierende eine Sprachstandsdiagnostik für ein Kind im Kindergartenalter im Rahmen eines Kooperationsprojektes. Sie planen anhand der Ergebnisse eine Fördersequenz von einigen Sitzungen und eine begleitende Diagnostik.

Requirements for participation, required level

Die Veranstaltung baut auf den Kenntnissen des Moduls Einführung in die Klinische Linguistik auf.

Bibliography

Beushausen & Grötzbach. Evidenzbasierte Sprachtherapie
Redder & Weinert. Sprachförderung und Sprachdiagnostik

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-KLI-BA-QM Methoden der Qualitätssicherung und Evaluation Methoden der Qualitätssicherung und Evaluation Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Im Rahmen der Veranstaltung werden die Grundlagen der Sprachdiagnostik, der Förderung und Therapie bei Spracherwerbsstörungen und der evidenzbasierten Vorgehensweise in der Sprachtherapie vertieft.
Die Studierenden bearbeiten verschiedene Studien im theoretischen Teil, sie führen eine Sprachstandserhebung und darauf aufbauende kurze Fördersequenz durch, die durch diagnostische Beobachtungen begleitet wird. Die eigene kleine Studie wird als Projektarbeit dargestellt und im Vergleich zur Grundlagenliteratur reflektiert. Diese Hausarbeit bildet die Grundlage der Einzelleistung.

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 29
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2022_230517@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_354125015@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
27 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 12
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, June 27, 2022 
Last update times:
Friday, July 29, 2022 
Last update rooms:
Friday, July 29, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=354125015
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
354125015