In this course, we will address the questions why and how literature can be part of teaching English. This includes taking a look at the implications of literary theory on teaching literary texts, reflecting on criteria for text selection and on how to base teaching decisions on the literary characteristics of a text. On this theoretical foundation, we will try out and reflect on different methods of teaching literature, combining analytical and creative approaches to accessing literary texts.
The course reading is based on Surkamp, Carola & Nünning, Ansgar (2016): Englische Literatur unterrichten 1. Grundlagen und Methoden. Seelze: Klett Kallmeyer. Please make sure to have access to a copy of this text at the start of the course.
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum |
---|
Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
---|---|---|---|
23-ANG-AngVM7 Vertiefungsmodul 7: Literary Studies, Cultural Studies and Linguistics in the Classroom | 7.1 Literary Studies in the Classroom | Studienleistung
|
Studieninformation |
- | benotete Prüfungsleistung | Studieninformation | |
23-ANG-VRPS_GymGe_ver2 Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (GymGe) | FD 1 Teaching English Language and Literature | Studienleistung
|
Studieninformation |
- | benotete Prüfungsleistung | Studieninformation | |
23-ANG-VRPS_HRSGe_ver2 Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe) | FD 1 Teaching English Language and Literature | Studienleistung
|
Studieninformation |
- | benotete Prüfungsleistung | Studieninformation | |
38-M4-KV Mediale Strategien der Kulturerschließung und -vermittlung | Sprache und Literatur | Studienleistung
|
Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.
You can earn study credits (SL) by presenting a literary text of your choice and suggestions how to teach it (in school or other contexts). Exam credits (PL) require a written paper in which you argue these choices more extensively based on the theory acquired in the course.
Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen: