270094 Aufbauseminar Lehren und Lernen (S) (SoSe 2016)

Short comment

Die Platzvergabe erfolgt zentral über das Teilnehmermanagement

Contents, comment

Warum strengen sich manche Schüler/innen mehr an als andere? Warum studieren Sie Ihr Studienfach? Und wie können Sie im Unterricht Motivation fördern?
Im Seminar beschäftigen wir uns mit klassischen motivationspsychologischen Theorien in Schule und Hochschule.
Ausgehend von Ihrer eigenen Studienmotivation lernen Sie im ersten Teil ausgewählte Ansätze der Motivationsforschung näher kennen und identifizieren relevante Rahmenbedingungen des schulischen Lernens. Darauf aufbauend untersuchen wir, welche Befunde der vorliegen und welche Fragen noch offen sind. Abschließend besprechen wir praktische und theoretisch Implikationen, z.B. Ansätze zur Förderung der Motivation.
Im Seminar werden „Patenschaften“ für einzelne motivationstheoretische Konstrukte vergeben, d.h. Sie betrachten Motivation überwiegend aus einer spezifischen Perspektive und lernen im Austausch mit den anderen Seminarteilnehmer/innen die anderen Perspektiven kennen. Die Vorbereitung einzelner Sitzung auf Basis von Literatur ist erforderlich. Die Sitzungen bestehen überwiegend aus Diskussion und Gruppenarbeiten.

Requirements for participation, required level

Für die organisatorische Planung des Seminars ist die Anwesenheit in der ersten Sitzung unbedingt erforderlich! Sämtliche Restplätze werden ebenfalls in der ersten Sitzung vergeben, ein späterer Einstieg ist nicht möglich!

Grundlegende Kenntnisse aus der Vorlesung Psychologie für die Schule sowie empirischer Forschungsmethoden werden vorausgesetzt.
Die Seminarteilnehmer/innen sollten mit englischen Texten arbeiten können.

Bibliography

Schunk, D. H., Pintrich, P. R. & Meece, J. L. (2008). Motivation in Education. Upper Saddle River : Pearson.
Weitere Literaturangeben in der ersten Sitzung.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 16-18 C01-226 11.04.-22.07.2016

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
27-BiWi3 Lernen und Entwicklung Aufbauseminar Psychologie des Lehrens und Lernens Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Regelmäßige und aktive Teilnahme, eine Studienleistung wird durch vorbereitete Beiträge zu den Sitzungen im Umfang von max. 90 Minuten erbracht.

No eLearning offering available
Registered number: 16
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2016_270094@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_65372946@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
5 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, April 1, 2016 
Last update times:
Monday, February 29, 2016 
Last update rooms:
Monday, February 29, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=65372946
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
65372946