270420 Wie verarbeitet das Gehirn Gesichter? (S) (SoSe 2015)

Contents, comment

In dem Seminar versuchen wir zu verstehen, was das Gehirn macht, wenn wir ein Gesicht sehen. Insbesondere gehen wir der Frage nach, ob es so etwas wie ein „Gesichterareal“ gibt und wie wir dies mit Hilfe von fMRT untersuchen können. Der Kern des Kurses besteht darin, den Datensatz aus einer fMRT-Gesichterstudie selbstständig auszuwerten, die Ergebnisse zu interpretieren und kritisch zu diskutieren.
Die Lehrveranstaltung behandelt folgende Themen:
Sind Gesichter etwas Besonderes?
Warum sind Menschen so gut darin, Gesichter zu erkennen? Wie kann man untersuchen, ob die Gesichterverarbeitung bei einer Person gestört ist?
Wie können wir mit Hilfe von fMRT etwas darüber lernen, wie das Gehirn Gesichter verarbeitet?
Wie kommt man von den Rohdaten aus dem MRT zu Karten der Hirnaktivität?
Was sind die Grenzen und Probleme von fMRT-Studien?

Requirements for participation, required level

Vorausgesetzt werden ein Interesse an Neurowissenschaften und der Arbeit mit Daten.

Bibliography

Die Primärliteratur besteht aus Veranstaltungsfolien und Skripten, welche über das StudIP zur Verfügung gestellt werden. Diese setzen keinerlei Vorkenntnisse im Bereich der funktionellen MRT voraus. Zusätzlich wird vertiefende Literatur zu allen behandelten Themen angeboten.
Die Inhalte des Seminars orientieren sich unter anderem an folgenden Quellen:
Calder, A., Rhodes, G., Johnson, M., & Haxby, J. (2011). Oxford handbook of face perception. Oxford University Press.
Hanson, S.J., Bunzl, M. (2010). Foundational Issues in Human Brain Mapping. MIT Press, Cambridge, Mass, USA.
Haxby, J. V., Hoffman, E. A., & Gobbini, M. I. (2000). The distributed human neural system for face perception. Trends in cognitive sciences, 4(6), 223-233.
Kanwisher, N., McDermott, J., & Chun, M. M. (1997). The fusiform face area: a module in human extrastriate cortex specialized for face perception. The Journal of Neuroscience, 17(11), 4302-4311.
Poldrack, R.A., Fletcher, P.C., Henson, R.N., Worsley, K.J., Brett, M., Nichols, T.E. (2008) Guidelines for reporting an fMRI study. Neuroimage. 1;40(2):409-414.
Poldrack, R. A., Mumford, J. A., & Nichols, T. E. (2011). Handbook of functional MRI data analysis. Cambridge University Press.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 16-18 U0-139 07.04.-17.07.2015

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Subject assignments

Module Course Requirements  
27-M-E Grundlagen und Anwendung: Neurowissenschaften: Affektive Neuropsychologie, Neurokognitive Psychologie und Biologische Psychologie E.2 Neurowissenschaften Study requirement
Graded examination
Student information
E.3 Neurowissenschaften Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Psychologie / Master (Enrollment until SoSe 2012) E.2   4 unbenotet  
Psychologie / Master (Enrollment until SoSe 2012) E.2   4 benotet  

Zum Erwerb von Leistungspunkten müssen mindestens ¾ aller gestellten Aufgaben erfolgreich bearbeitet worden sein. Dies kann in der Regel während der Lehrveranstaltung erfolgen.

No E-Learning Space
Registered number: 13
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Address:
SS2015_270420@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_56981317@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, March 12, 2015 
Last update rooms:
Thursday, March 12, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S /
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
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56981317