230020 Einführung in Deutsch als Zweitsprache II (V) (WiSe 2021/2022)

Contents, comment

Die Vorlesung findet nach derzeitigen Planungen in Präsenz statt.

Die Veranstaltung dient der Sensibilisierung für die besonderen Lernvoraussetzungen von Schülerinnen und Schülern, die sich in unterschiedlichen Phasen des Aneignungsprozesses der (Zweit-)Sprache Deutsch befinden. Dazu führt die Vorlesung in Begriffe zur Analyse und Beschreibung sprachlicher Strukturen, Hypothesen zum Zweitspracherwerb sowie Literalitätsentwicklungen und Fachlernen unter den Bedingungen von Mehrsprachigkeit ein. Thematisiert werden u.a. lebensweltlich-biographische Aspekte von Mehrsprachigkeit, zentrale Einflussfaktoren des Zweitspracherwerbs, relevante linguistische Grundlagen der Sprachbeschreibung, Merkmale und Entwicklungen von Lernersprachen, Fehler als Indikatoren für lernersprachliche Entwicklungsprozesse, Diagnostikverfahren, kontrastive Sprachbetrachtungen sowie konzeptionelle Mündlichkeit/Schriftlichkeit.

Im Modul Deutsch als Zweitsprache wird eine gemeinsame Vorlesung (Einführung in das Fach Deutsch als Zweitsprache) für alle Studierenden angeboten. Die Vorlesung findet in zwei alternativen Zeitschienen zur freien Auswahl statt.

Requirements for participation, required level

Einschreibung im Master Ed. zwingend. Kein Vorstudieren möglich!

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-DaZ-G Deutsch als Zweitsprache (G) Einführung in Deutsch als Zweitsprache Study requirement
Student information
23-DAF-DaZ-HRSGe_GymGe Deutsch als Zweitsprache (HRSGe/ GymGe) Einführung in Deutsch als Zweitsprache Study requirement
Student information
23-DAF-IndiErg3 Modularisierter individueller Kompetenz-Erwerb - Ungraded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 140
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 153
Address:
WS2021_230020@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_288421619@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
93 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, August 30, 2021 
Last update times:
Thursday, January 13, 2022 
Last update rooms:
Thursday, January 13, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
V / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=288421619
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
288421619