230648 Mehrsprachigkeit in der Schule (S) (SoSe 2022)

Contents, comment

In dem Seminar befassen wir uns mit der Beschulung mehrsprachiger Schüler*innen bzw. Schüler*innen mit Deutsch als Zweitsprache. Dabei werden wir zunächst die schulstrukturelle Ebene sowie die sprachlichen Anforderungen, die Schule und Fachunterricht an Schüler*innen stellen, untersuchen und die Mehrsprachigkeit der Schüler*innenschaft als Ressource in den Blick nehmen. Die sprachlichen Anforderungen und die lerner*innensprachlichen Ressourcen setzen wir anschließend miteinander in Beziehung. Gemeinsam untersuchen wir, wie Schule mehrsprachigen Schüler*innen begegnet und inwiefern der in den 1990ern attestierte "monolinguale Habitus der multilingualen Schule" (Gogolin 1994) nach wie vor schulische Realität ist. Dabei werden wir die schulstrukturelle ebenso wie die methodisch-didaktische Ebene von sprachsensiblem Fachunterricht berühren. Das Seminar findet voraussichtlich in Präsenz statt, einzelne Sitzungen können digital (asynchron) stattfinden.

Requirements for participation, required level

Um erfolgreich an der Lehrveranstaltung teilzunehmen, sollten Sie regelmäßig zu den Seminarsitzungen erscheinen. Für jede Sitzung ist die vorherige Lektüre des jeweiligen Vorbereitungstextes obligatorisch und wird für das Verständnis der Inhalte vorausgesetzt. Es wird empfohlen, das Einführungseminar des Moduls vor dem Vertiefungsseminar zu besuchen.

Bibliography

Sie finden zu Seminarbeginn eine Liteeraturliste sowie die zu lesenden Texte im LernraumPlus des Seminars. Zusätzlich gibt es in der Fachbibliothek 15 (LiLi) einen Semesterapparat für das DaZ-Modul, der relevante Literatur enthält.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M4 Zweit- und Fremdsprachenerwerbsforschung Vertiefendes Seminar Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 34
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2022_230648@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_327656997@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
26 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, July 14, 2022 
Last update times:
Monday, January 31, 2022 
Last update rooms:
Monday, January 31, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=327656997
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
327656997