In this seminar, we communicate mostly in English: Submissions (Studienleistungen/Prüfungsleistungen) can be made in German as well as English. One of the aims of this course is to enable the students to train their English and expand their existing knowledge along the global topic of the course. The lecturers will be happy to provide you with language support. In any case, we can always use German, should there be the need for it.
Inclusive education has become a global norm, so that the debates on inclusive school and classroom development also have stronger international and transnational references.
Thus, in this seminar we will take a comparative look at developments in Germany and Canada. In fact, this will be a collaborative course with two lecturers, from the University of Bielefeld (Mark Schäffer) and the University of Alberta, Edmonton, Canada (Shiva Zarezadeh-Kheibari).
You will be able to take a transnational view on the topics of the course and engage in conversation with the transnational lecturers. In this seminar we use, among other digital tools, the innovative Perusall platform in order to let the students develop a basis for international comparisons in educational science and research findings on German/Canadian inclusive school and classroom development. The students will also work on identifying similarities, differences and special features with regard to central thematic focal points of the inclusion reform in both countries using literature and video material provided by the lecturers. The students are guided how to conduct their own literature searches on topics relevant to the seminar as well.
In this course, students gain an understanding of the inter- and transnational connections of the contemporary school system with regard to inclusive and exclusive practices that stretch out far beyond the named countries and develop their intercultural, international and comparative skills. Thus, they will be able to understand inter- and transnational phenomena in education in their respective political, cultural, social and historical contexts.
In addition, the digital competencies of students will be strengthened by using the named innovative digital platforms.
In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/
Master of Education: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education – Erziehungswissenschaft Integrierte Sonderpädagogik mit dem Berufsziel Lehramt für sonderpädagogische Förderung im WiSe 2021/22
Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im WiSe 2021/22
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum |
---|
Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
---|---|---|---|
25-ISP5 Inklusion und Exklusion | E2: Inklusion und Exklusion aus international vergleichender Perspektive | Studienleistung
|
Studieninformation |
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME-IT Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME3 Forschungsprojekt | E1: Thematische Einführung | Studienleistung
|
Studieninformation |
25-ME3-IT Forschungsprojekt | E1: Thematische Einführung | Studienleistung
|
Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.
Studienleistung:
Students write a total of three reflections of approx. 400 words each on one major content block of the seminar and upload them in LernraumPlus. There will be thematic choices. More details will be announced in one of the first sessions.
Prüfungsleistungen:
Term papers (‘Hausarbeit’) or portfolios can be written as ‘PL’. Individual counselling on these forms of examination will be offered during the seminar and in digital office hours. More details will be announced in one of the first sessions.
Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen: