250191 Förderdiagnostik und Förderplanung (I) (S) (WiSe 2022/2023)

Contents, comment

Im Seminar werden lernprozessbegleitende diagnostische Zugänge, Möglichkeiten der Förderplanung und das Vorgehen der Einzelfallstudie kennengelernt und im Verhältnis zu dem sonderpädagogischen Begutachtungsverfahren ausgelotet. Die Seminargestaltung ist durch Arbeitsformen des kooperativen Lernens, Fallanalysen und Impulsvorträge der Dozentin geprägt. Das Seminar findet in Präsenz statt, eine hybride Durchführung ist möglich (d.h. Studierende können sich nach Bedarf digital über zoom beteiligen).
Bitte beachten Sie, dass das Seminar erst am 20.10.2022 in Präsenz beginnt. Die Ausführungen zum Seminar sind vorab über den Seminarplan (siehe Lernraum) zu lesen.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/

Requirements for participation, required level

Master of Education: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education - Erziehungswissenschaft Integrierte Sonderpädagogik mit dem Berufsziel Lehramt für sonderpädagogische Förderung im WiSe22_23.

Bibliography

Auswahl
Boer, H. d. (2012). Pädagogische Beobachtung. Pädagogische Beobachtungen machen - Lerngeschichten entwickeln. In H. d. Boer & S. Reh (Eds.), Beobachtung in der Schule. Beobachten lernen. (pp. 65-82). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/Doi: 10.1007/978-3-531-18938-3_4
Bundschuh, K., & Winkler, C. (2019). Einführung in die sonderpädagogische Diagnostik (9 ed.). München: Ernst Reinhardt Verlag.
Moser Opitz, E., Pool Maag, S., & Labhart, D. (2019). Förderpläne: Instrument zur Förderung oder "bürokratisches Mittel"? Eine empirische Untersuchung zum Einsatz von Förderplänen. Empirische Sonderpädagogik, 11(3), 210-224. https://doi.org/URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-177805

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ISP3 Diagnostik und Förderplanung E2: Förderdiagnostik und Förderplanung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die Studienleistung wird über regelmäßige Reflexions- bzw. vorbereitende Lektüreaufgaben zu den Seminarsitzungen erbracht.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 31
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
WS2022_250191@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_360463919@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
9 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, November 28, 2024 
Last update times:
Monday, August 1, 2022 
Last update rooms:
Monday, August 1, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=360463919
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
360463919