220094 Geschichte und Spiel (PFD) (SoSe 2019)

Contents, comment

Geschichte ist den meisten vertraut in einer Anordnung von aufeinander folgenden Epochen: Antike, Mittelalter, Frühe Neuzeit, Moderne, Zeitgeschichte. In der Weise findet sie sich in den meisten Lehrplänen und Schulbüchern. Diese beinahe als natürlich empfundene Ausschließlichkeit ist aber ganz und gar nicht selbstverständlich oder alternativlos. Bei genauer Betrachtung zeigen sich sogar eine Reihe von Problemen wenn man etwa die Antike auf Samoa auszumachen versucht. Die wenigsten Historiker*innen schreiben Epochenfolgen, sondern nehmen sich vergleichend eines Themas an (Längsschnitt). Spannend sind auch die dichten Beschreibungen eines Moments (Querschnitt). Oder die beliebten Biographien (Personalisierung).
Das Seminar verfolgt das Ziel, die Vielfalt dieser Zeitlogiken aufzuschließen, zu diskutieren und in ihren Stärken und Schwächen auszuleuchten um sie zum Ausgangsgpunkt von Unterrichtsvorbereitung werden zu lassen.

Bibliography

Barricelli, Michele und Martin Lücke, Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts, 2 Bde., Schwalbach 2012. Barricelli, Michele, Thematische Strukturierungskonzepte, in: Hilke Günther-Arndt (Hg.), Geschichtsmethodik. Handbuch für die Sekundarstufe I und II, Berlin 2008, 47–62.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3 Modul Fachdidaktik Fachdidaktische Orientierung Study requirement
Student information
22-2.3_a_ver1 Modul Fachdidaktik und Inklusion Praxisseminar Fachdidaktik Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 25
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2019_220094@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_156512362@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
16 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, April 2, 2019 
Last update times:
Thursday, February 7, 2019 
Last update rooms:
Thursday, February 7, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
PFD / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=156512362
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
156512362