300126 Transkription und Anonymisierung (Ü) (WiSe 2011/2012)

Contents, comment

In diesem Seminar werden Formen der "Übertragung“ qualitativer (primär) Daten in schriftliche Texte (sekundär Daten) sowie Formen der Anonymisierung von qualitativen (sekundär) Daten erlernt. Methodologisch wird dabei folgenden Fragen nachgegangen: Welchen Nutzen trägt die Transkription als Methode der Datenaufarbeitung? Welche Arten von Daten lassen sich transkribieren? Gibt es Grenzen der Transkription? Wie fein muss transkribiert werden? In welcher Beziehung stehen Transkripte zu den ursprünglichen Daten? Warum sollten Daten anonymisiert werden? Welche Arten von Daten lassen sich anonymisieren? Gibt es Grenzen der Anonymisierbarkeit? Wie genau muss anonymisiert werden? In welcher Beziehung stehen anonymisierte Daten zu den ursprünglichen Daten? Außerdem sollen verschiedene Transkriptions- und Anonymisierungsysteme eingeführt und in Hinblick auf ihren Nutzen für verschiedene Fragestellungen diskutiert werden.

Bibliography

- Dittmar, Norbert (2004): Transkription. Ein Leitfaden mit Aufgaben für Studenten, Forscher und Laien. Wiesbaden: VS Verlag.
- Selting, Margret et al. (1998): Gesprächsanalytisches Transkriptionssystem (GAT). In: Linguistische Berichte 173, 91-122.
- Thomson, Denise et al. (2005): Central Questions of Anonymization. A Case Study of Secondary Use of Qualitative Data [33 paragraphs]. Forum Qualitative

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 18-20 S0-107 10.10.2011-03.02.2012
not on: 12/28/11 / 1/4/12

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M10 Vertiefung Methoden II Vertiefung Methoden Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Soziologie / Bachelor (Enrollment until SoSe 2008) - KF: Modul 3 Wahlpflicht - 3 (bei Einzelleistung 2 LP zusätzlich)  
Soziologie / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach MethV2 - - 3 (bei Einzelleistung 2 LP zusätzlich)  
Soziologie / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach Fachmodul (FM) Meth - - 4 (bei Einzelleistung 2 LP zusätzlich)  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 24
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2011_300126@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_19013174@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
9 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 26, 2013 
Last update rooms:
Wednesday, September 7, 2011 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
exercise (Ü) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=19013174
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
19013174