Course Description
This course is an introduction to scholarly debates on the role of gender in the promotion and maintenance of health, as well as prevention and management of disease. Students will learn about gender inequalities in both industrialized and industrializing countries and its intersection with health politics and allocation of health resources.
This course is designed to provide substantive knowledge in major areas of general and reproductive health (e.g. fertility, use of contraceptives, pregnancy, abortion, etc.) with reference to culture-specific social construction of gender. Broadly, the course will illuminate the relationship between the concepts of gender, sexuality and patriarchy in the context of health, human rights and social development. The students will understand how gender inequality is built into the structure of societies, how societies actively construct the system of gender relations in day-to-day life, and how gender inequality interacts with other forms of social inequality and consequent health inequality.
Students' learning objectives:
The course will help the students to:
• identify relationship between gender and health in a particular population;
• differentiate how a particular health development program/intervention might impact different gender groups differently in a particular society;
• evaluate a health development program/intervention along gender dimensions; and,
• produce a gender analysis of a population and construct a health-promoting intervention that will both promote health and gender equity.
No
Will be suggested in the class
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum |
---|
Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
---|---|---|---|
25-MEW11 Pädagogik und Differenz in der Migrationsgesellschaft | E2: Differenz in pädagogisch-konzeptionellen und organisatorischen Ansätze | Studienleistung
|
Studieninformation |
25-MEW11_wp Pädagogik und Differenz in der Migrationsgesellschaft | E2: Differenz in pädagogisch-konzeptionellen und organisatorischen Ansätze | Studienleistung
|
Studieninformation |
30-M25 Fachmodul Transnationalisierung, Migration und Entwicklung | Seminar 1 | Studienleistung
|
Studieninformation |
Seminar 2 | Studienleistung
|
Studieninformation | |
- | benotete Prüfungsleistung | Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.
Studiengang/-angebot | Gültigkeit | Variante | Untergliederung | Status | Sem. | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Erziehungswissenschaft / Master | (Einschreibung bis SoSe 2011) | ME 3.1; ME 16.2 | 4 | aktive Teilnahme | |||
Frauenstudien | (Einschreibung bis SoSe 2015) | Schwerpunkt I; Schwerpunkt II; Schwerpunkt III | |||||
Gender Studies / Master | (Einschreibung bis SoSe 2013) | Hauptmodul 3; Hauptmodul 3.1; Hauptmodul 3.2; Hauptmodul 3.3 | 3 | (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich) | |||
Gesundheitswissenschaften / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Wahlpflicht | aktive Teilnahme | ||||
Gesundheitswissenschaften / Master | (Einschreibung bis SoSe 2013) | Wahlpflicht | aktive Teilnahme EMPH | ||||
Politikwissenschaft / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Kern- und Nebenfach | Fachmodul (FM) Trans | 4 | (bei Einzelleistung 2 LP zusätzlich) | ||
Sozialwissenschaften / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2008) | KF: Modul 5 | |||||
Sozialwissenschaften / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Kern- und Nebenfach | Fachmodul (FM) Trans | 4 | (bei Einzelleistung 2 LP zusätzlich) | ||
Sozialwissenschaften GymGe als zweites Unterrichtsfach / Master of Education | (Einschreibung bis SoSe 2008) | Fachmodul 19.6 | 3 | (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich) | |||
Sozialwissenschaften GymGe als zweites Unterrichtsfach / Master of Education | (Einschreibung bis SoSe 2014) | Fachmodul (FM) Trans | 4 | (bei Einzelleistung 2 LP zusätzlich) | |||
Sozialwissenschaften GymGe als zweites Unterrichtsfach / Master of Education | (Einschreibung bis SoSe 2008) | Modul 5a | 2 | (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich) | |||
Sozialwissenschaften GymGe Fortsetzung BA-Nebenfach / Master of Education | (Einschreibung bis SoSe 2008) | Modul 5a | 2 | (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich) | |||
Sozialwissenschaften GymGe Fortsetzung BA-Nebenfach / Master of Education | (Einschreibung bis SoSe 2008) | Fachmodul 19.6 | 3 | (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich) | |||
Soziologie / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Kern- und Nebenfach | Fachmodul (FM) Trans | 4 | (bei Einzelleistung 2 LP zusätzlich) | ||
Studieren ab 50 |
LP/CP 3 for active participation for Bachelor and Master students in Public Health, 2 CP for active participation and 2 for term paper (only for Sociology students)