250002 Wozu ist die Schule da? Eine Einführung in schultheoretisches Denken (S) (WiSe 2006/2007)

Contents, comment

In Deutschland gehen täglich weit mehr als 10 Millionen Menschen in die Schule. Das Schulsystem hat sich in allen modernen Gesellschaften zur größten sozialen Institution entwickelt - und auch zur teuersten.
Warum hält sich unsere Gesellschaft eine solch komplexe und kostenträchtige Einrichtung? Welche Funktionen (die offiziellen und die verdeckten) erfüllt ein solches System? Aber auch: Welche Versprechungen werden gemacht, ohne dass das Schulsystem diese einlöst?
Wer so fragt, verrfolgt keine didaktische, auch keine erzieherische, sondern eine schultheoretische Perspektive. Das Seminar führt anhand unterschiedlicher Texte in diese Perspektive ein.

Bibliography

Helmut Fend:
Neue Theorie der Schule. Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen.VS-Verlag Wiesbaden 2006

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 14-16 H11 17.10.2006-09.02.2007

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MA.3.4.1; MA.5.4.1   3 scheinfähig  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MG.3.4.1; MG.5.4.1   3 scheinfähig  
Erziehungswissenschaft (Nebenfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach M.3.4.1; M.5.4.1   3 scheinfähig  
Erziehungswissenschaftliches Studium für Lehramt H.D.2   3 scheinfähig  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015)    
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) G.2.3; G.4.1   3 scheinfähig  
Unterrichtsfach Pädagogik / Lehramt Sekundarstufe II H.C.3    
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.7.1; MU.7.3   3 scheinfähig  
Veranstaltungen für Schülerinnen und Schüler    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 263
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2006_250002@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_2432286@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
10 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Wednesday, May 3, 2006 
Last update rooms:
Thursday, June 29, 2006 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=2432286
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
2432286