402493 Forschungswerkstatt Qualitative Methoden (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Dieses Modul zielt auf alle Studierenden, die eine qualitative empirische Arbeit erstellen. In dem besonderen Format der Forschungswerkstatt wird eine Kultur des Einbringens unterschiedlicher Perspektive in einem geschützten Rahmen gepflegt, die auch über die Veranstaltung hinaus von den Beteiligten weitergeführt werden kann.
Die zentrale Aufgabe und Stärke der Forschungswerkstatt ist die gemeinsame Interpretation von Daten, die Sie im Rahmen ihrer empirischen Arbeit erheben, z.B. aus Interviews, Gruppendiskussionen, Beobachtungsprotokollen, Dokumenten. Weitere wichtige Themen sind z.B. die gemeinsame Diskussion von Samplingstrategien, von Interviewleitfäden bzw. anderen Erhebungsmethoden sowie weiterer methodisch zu reflektierenden Entscheidungssituationen.

Requirements for participation, required level

Teilnehmende sollten ein aktuelles qualitatives Forschungsprojekt bearbeiten, i.d.R. im Rahmen der Erstellung ihrer Qualifikationsarbeit. Vorausgesetzt werden Grundkenntnisse in Methoden der qualitativen Sozialforschung (Einführung) und Bereitschaft zum offenen Austausch.

Bibliography

Reichertz J (2013) Gemeinsam interpretieren. Die Gruppeninterpretation als kommunikativer Prozess. Wiesbaden: Springer VS.
Stamer M, Güthlin C, Holmberg C, Karbach U, Patzelt C & Meyer T (2015) Qualitative Studien in der Versorgungsforschung – Diskussionspapier, Teil 3: Qualität qualitativer Studien. Das Gesundheitswesen 77 (12): 966–975.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 12-14 C01-226 08.04.-19.07.2024

Subject assignments

Module Course Requirements  
40-MPH-9 Ergänzungsmodul Gesundheitswissenschaften Seminar 2 Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Im Rahmen der Forschungswerkstatt ist eine Studienleistung zu erbringen (2 LP). Die SL besteht aus der Reflexion des qualitativen Forschungsprozesses. Sie ist bis zum 28. Juli im Abgabeordner des Lernraums einzureichen.

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 25
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_402493@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_449227282@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
25 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 3
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, November 22, 2023 
Last update times:
Thursday, February 1, 2024 
Last update rooms:
Thursday, February 1, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S /
Department
School of Public Health
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=449227282
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
449227282