230072 Historisch-politische Bildung im DaF/DaZ-Unterricht (S) (SoSe 2025)

Contents, comment

Im Curriculum für einen bundesweiten Orientierungskurs heißt es, historisches Basiswissen zur deutschen Geschichte bilde „eine Brücke für die Entwicklung eines Verständnisses der deutschen und europäischen Gegenwart. Dies gilt insbesondere in Bezug auf die Verantwortung für Demokratie und Grundrechte, die sich in hohem Maße aus der nationalsozialistischen Herrschaft und dem Holocaust ableitet. Unter anderem aus dem Wissen um die Folgen der NS-Diktatur kann Verantwortung und Wertschätzung für demokratische Prinzipien und Grundrechte in der Gegenwart erwachsen.“ (2017:32)
In diesem Projektseminar werden solche und vergleichbare bildungs- und gesellschaftspolitische Postulate problematisiert, da sie (vorschnell?) einen Zusammenhang zwischen historischer und politischer bzw. politisch-ethischer Bildung herstellen. Nach einem vergleichenden Blick auf aktuelle gesellschaftliche und geschichtsdidaktische Diskurse beschäftigen wir uns in diesem Seminar kritisch mit Lernzielen, die in DaF-/DaZ-Kontexten formuliert werden.
Abschließend analysieren wir das die Orientierungskurse tragende Lehr-/Lernmaterial mit einem Fokus auf historische Inhalte und realiter erreichbare Lerngewinne.

Bibliography

Literatur wird zu Beginn des Semesters bereitgestellt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 12-14 X-E0-201 07.04.-18.07.2025
not on: 5/1/25 / 5/29/25
one-time Do 12-14 S0-119 29.05.2025

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M3 Kulturalität und Sprache Vertiefendes Seminar Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die Studienleistung besteht aus einer mediengestützten Präsentation, in der Sie die Ergebnisse der Lehrwerkanalyse in Kleingruppen vorstellen und zur Diskussion stellen. Aktive und regelmäßige Teilnahme am Seminar sowie semesterbegleitende Lektüre werden erwartet.

E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 21 (1)
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2025_230072@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_501443515@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
20 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, April 10, 2025 
Last update times:
Tuesday, February 25, 2025 
Last update rooms:
Tuesday, February 25, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=501443515
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
501443515