270434 Traumtänzer und Zappelphillip – Kinder mit AD(H)S in der Schule begleiten Kurs A (BS) (WiSe 2022/2023)

Short comment

Die Platzvergabe erfolgt zentral über das Teilnehmermanagement

Contents, comment

Kinder mit einer Aufmerksamkeitsdefizit-(Hyperaktivitäts)-Störung (kurz „AD(H)S“) stellen im schulischen Alltag eine große Herausforderung dar. Das Störungsbild zeigt sich in der Schule häufig noch ausgeprägter als in anderen Situationen. Neben außerschulischen Therapie- und Unterstützungsmaßnahmen sind daher insbesondere auch schulische Maßnahmen und Interventionen relevant, um die Kinder erfolgreich zu begleiten.

Das Seminar richtet sich an Lehramtsstudierende und hat das Ziel, für das Störungsbild AD(H)S zu sensibilisieren und sich intensiv damit auseinanderzusetzen. Folgende Inhalte werden im Seminar thematisiert:
- Diagnostik, Symptome und Erscheinungsformen des Störungsbildes
- Entstehungsmodelle, Ursachen und aufrechterhaltende Bedingungen
- (außerschulische) Behandlungs- und Therapiemöglichkeiten
- schulische Interventionen
Ein Schwerpunkt des Seminares liegt darin, praktische Implikationen für den Schulalltag abzuleiten.

Requirements for participation, required level

Das Seminar richtet sich an Studierende der Bildungswissenschaft und wird als Aufbauseminar im Modul 27-BiWi3 angeboten.

Vorkenntnisse sind nicht erforderlich.

Die Anmeldung erfolgt über das Teilnehmermanagement.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
27-BiWi3 Lernen und Entwicklung Aufbauseminar Psychologie der Entwicklung und Erziehung in sozialen Kontexten Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die aktive Teilnahme an ALLEN Terminen des Blockseminars wird erwartet.
Das umfasst u.a. die Vor- und Nachbereitung sowie die aktive Mitgestaltung von Seminarsitzungen in Form von Kurzreferaten und Präsentationen der Ergebnisse von Gruppen- und Partnerarbeiten.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 43
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2022_270434@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_347491710@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
41 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, September 16, 2022 
Last update times:
Thursday, September 1, 2022 
Last update rooms:
Thursday, September 1, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=347491710
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
347491710