996009 Ein weites Feld: Ethnographie globaler Phänomene (Lektüreteil) (BS) (WiSe 2009/2010)

Contents, comment

In diesem Seminar werden Potentiale und Probleme der Ethnographie zur Erforschung globaler Phänomene diskutiert. Dabei werden zunächst Entwicklungslinien von der klassischen Ethnographie in der Tradition Malinowskis über ihre verschiedenen Krisen und Transformationen nachgezeichnet und diese – in globalisierungstheoretischer Perspektive
– auf ihre konstitutiven Begriffe „Feld“, „Kultur“, „Verstehen“ und „Repräsentation“ hin diskutiert. Anknüpfend an die Tradition der Chicagoer und der Manchester School sowie neuerer Ansätze der transnationalen Feldforschung wird sich das Seminar dann theoretisch und praktisch mit verschiedenen Methoden der Feldkonstruktion und -forschung sowie mit Möglichkeiten der Analyse ethnographisch generierter Daten beschäftigen. Die Globalisierung sozialer Phänomene
ist ohne elektronische Medien kaum denkbar. Aus diesem Grund widmetsich das Seminar schließlich auch der Bedeutung von Medien und Mediengebrauch in global-ethnographischen Forschungen.

Requirements for participation, required level

Das Seminar teilt sich in zwei Teile – einen Lektüre- und einen
Praxisteil – die je 2 SWS umfassen. Das Seminar richtet sich
insbesondere an die Teilnehmenden des Qualifizierungsworkshops
„KlimaWelten“, Promovierende der BGHS sind im Lektüreteil des Seminars herzlich willkommen.

Bibliography

Amit, Vered (Hrsg.), 2000, Constructing the Field: Ethnographic
Fieldwork in the Contemporary World, London: Routledge.
Berg, Eberhard und Martin Fuchs (Hrsg.), Kultur, soziale Praxis, Text.
Die Krise der ethnographischen Repräsentation, Frankfurt a.M.:
Suhrkamp.
Burawoy, Michael et al. (Hrsg.), 2000, Global Ethnography. Forces,
Connections and Imaginations in a Postmodern World, Berkeley:
University of California Press.
Greschke, Heike M., 2009, Daheim in www.cibervalle.com - Zusammenleben
im medialen Alltag der Migration, Stuttgart: Lucius & Lucius.
Hepp, Andreas et al. (Hrsg.), 2005, Globalisierung der
Medienkommunikation. Eine Einführung, Wiesbaden: VS.
Terry M. S. Evens / Don Handelman, 2006, The Manchester School.
Practice and Ethnographic Praxis in Anthropology, New York [u.a.]:
Berghahn Books.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Bielefeld Graduate School In History And Sociology / Promotion Stream A    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 4
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2009_996009@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_14612160@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, September 11, 2009 
Last update rooms:
Friday, September 11, 2009 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Bielefeld Graduate School in History and Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=14612160
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
14612160