250104 Professionalität in der Frühpädagogik (S) (SoSe 2007)

Contents, comment

Die Debatte um Professionalität und Professionalisierung kann als ein zentraler Diskurs in Pädagogik und Erziehungswissenschaften gelten. Im Seminar soll der Frage nachgegangen werden, was pädagogische Professionalität im Allgemeinen und im Besonderen, in der Frühpädagogik, charakterisieren kann.
Nach einer grundlegenden Einführung in die erziehungswissenschaftliche Professionstheorie sollen Grundparadoxien pädagogischen Handelns am Beispiel strukturell unterschiedlicher Handlungskontexte in Schul- und Sozialpädagogik diskutiert und reflexiv bearbeitet werden. Daraufhin wird zunächst die Professionalisierungsdebatte innerhalb der Sozialpädagogik nachgezeichnet werden, um darauf aufbauend den Diskurs um die Professionalisierung der institutionellen Kleinkindpädagogik ausgehend von ihrem Beginn Mitte des 19. Jahrhunderts bis hin zur gegenwärtigen Bildungs- und Qualitätsdebatte im Elementarbereich zu rekonstruieren. Was nun (elementar-)pädagogische Professionalität vor dem Hintergrund dieser aktuellen Bildungsdebatten ausmachen könnte, soll im Seminar herausgearbeitet und kritisch diskutiert werden.

Requirements for participation, required level

regelmäßige Teilnahme, Bereitschaft zur intensiven Lektüre theoretisch anspruchsvoller Texte

Bibliography

Literatur wird in der 1. Sitzung bekannt gegeben

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 8-10 C2-144 12.04.-13.07.2007

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015)    
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) G.2.2; G.2.3   scheinfähig  
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.7.4   2  
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.8.4   3  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 94
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2007_250104@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_3721152@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, February 16, 2007 
Last update rooms:
Tuesday, February 20, 2007 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=3721152
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
3721152