230317 Postcolonial Theory, Intersectionality and Decolonial Thinking (Cultural Theory) (S) (SoSe 2017)

Inhalt, Kommentar

This seminar focuses on theoretical perspectives that are central for the analysis of power relations, hegemonies, and inequalities. Postcolonial theory, decolonial thinking and an intersectional perspective serve as sensitizations or correctives for one-dimensional views and can be applied transdisciplinarily. Postcolonial theory is based on the notion that the historical impact of colonial rule and expansion in a decisive manner affects current scholarship, culture, philosophy, literature as well as the economy, politics, law and society in both the global North and the global South. Postcolonial Studies aim to explore the legacies and consequences of European colonialism in its various aspects – literal, artistic, spatial, historical, political and economic, while usually avoiding a specific focus on particular countries, regions or disciplines. “Classical” postcolonial theory has developed mainly in the U.S. academy and focused predominantly on the former British colonies, the English language and processes of colonization and decolonization of the 19th and 20th century in Asia, Africa, and the Middle East (and partly the Caribbean). In addition to this well-established line of research, the seminar includes perspectives from Spanish language Latin American and Caribbean contexts according to which colonialism in the Americas originates in the 15th century with the Spanish/Portuguese conquest and see Eurocentric modernity is closely intertwined with colonial rule. Such so-called decolonial approaches (see Quijano, Coronil, Mignolo) shift the perspective towards colonial processes and legacies in other world regions like the Americas into account and also towards an inclusion of the political and economic entanglements cultural expressions and texts are embedded in. An intersectional perspective takes the interdependencies of different axes of inequality into focus and thus offers a useful corrective and sensitization. In the seminar, we will discuss central representatives of the concepts with respect to their genealogies, their merits, and their shortcomings.

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  

Zeige vergangene Termine >>

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
23-ANG-AngVM2 Vertiefungsmodul 2: The Americas/ Interamerican Studies VM 2.4 The Americas: InterAmerican Studies / Spanish Language Acquisition Studienleistung
Studieninformation
- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
23-ANG-M-AngGM1 Grundmodul 1: Theories of Language, Literature and Culture GM 1.3 Cultural Theory Studienleistung
Studieninformation
23-ANG-M-HM2 Hauptmodul 2: British Literature and the Processes of Culture HM 2.2 Research Paradigms and Research Projects in British Studies Studienleistung
Studieninformation
- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
23-IAS-M-IAS4 North American Literature and the Processes of Culture "Literary Theory" oder "Cultural Theory" Studienleistung
Studieninformation
- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
30-MGS-4 Hauptmodul 3: Arbeit und gesellschaftliche Transformationen Seminar 1 Studienleistung
Studieninformation
Seminar 2 Studienleistung
benotete Prüfungsleistung
Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.


Students are expected to attend regularly, read and prepare theoretical texts, and engage actively in the in-class discussions of the concepts.

Lernraum (E-Learning)

Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen:

registrierte Anzahl: 18
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
Adresse:
SS2017_230317@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_88456879@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
10 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
E-Mailarchiv
Anzahl der Archiveinträge: 0
E-Mailarchiv öffnen
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Sonntag, 13. November 2016 
Letzte Änderung Zeiten:
Montag, 6. Februar 2017 
Letzte Änderung Räume:
Sonntag, 11. Dezember 2016 
Art(en) / SWS
S /
Einrichtung
Fakultät für Linguistik und Literaturwissenschaft
Fragen oder Korrekturen?
Fragen oder Korrekturwünsche zu dieser Veranstaltung?
Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
Link auf diese Veranstaltung
Wenn Sie diese Veranstaltungsseite verlinken wollen, so können Sie einen der folgenden Links verwenden. Verwenden Sie nicht den Link, der Ihnen in Ihrem Webbrowser angezeigt wird!
Der folgende Link verwendet die Veranstaltungs-ID und ist immer eindeutig:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=88456879
Seite zum Handy schicken
Klicken Sie hier, um den QR Code zu zeigen
Scannen Sie den QR-Code: QR-Code vergrößern
ID
88456879