230233 Landeskunde Berlin (S) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

Das Seminar beschäftigt sich mit der Stadtentwicklung und der heutigen (Selbst-)Darstellung der Hauptstadt, eingeschlossen sind Themen wie Berlin im Film, in der darstellenden Kunst, in der Literatur, Erinnerungsorte in Berlin. Der Einstieg erfolgt über das Berlinbild der 20er/30er Jahre des letzten Jahrhunderts (Ruttmann: Die Sinfonie der Großstadt, 1927).
Eine vom Fach DaF bezuschusste Studienfahrt nach Berlin wird vom 4. (Freitag) bis zum 6. Dezember 2015 (Sonntag) stattfinden, die Teilnehmerzahl ist begrenzt auf 10 Personen, die Organisation erfolgt durch Studierende (Koordination, Unterkunft, Stadterkundung, Vor-Ort-Recherchen, Erinnerungsorte, Museen, ...).

Requirements for participation, required level

Voraussetzung für die erfolgreiche und gewinnbringende Teilnahme sind Überblickskenntnisse zur deutschen Geschichte seit 1871 und genauere Kenntnisse zur gesamtdeutschen Geschichte seit 1945 – hierzu empfehle ich die Lektüre von Langewiesche (1992), Wolfrum (2007), Weber (2004) oder Mählert (2007).

Bibliography

Langewiesche, Dieter: Demokratische Traditionen in Deutschland. In: Mog, Paul; Althaus, Hans-Joachim (Hrsg.) (1992): Die Deutschen in ihrer Welt. Tübinger Modell einer integrativen Landeskunde. Berlin, 191-212
Wolfrum, Edgar (2007): Die geglückte Demokratie. Geschichte der Bundesrepublik Deutschland von ihren Anfängen bis zur Gegenwart. München: Pantheon
Weber, Hermann (2004): Geschichte der DDR. Erftstadt: area (München: dtv 1999)
Mählert, Ulrich (2007): Kleine Geschichte der DDR. 1949-1989. München: Beck (1998)

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 10:00-12:00 C01-258 19.10.2015-12.02.2016
not on: 12/28/15 / 1/4/16

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M3 Kulturalität und Sprache Vertiefendes Seminar Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

Individuelle Mitarbeit: Eine Kurzpräsentation (15’) mit Thesenpapier und Moderation der Gesamtgruppe.

No eLearning offering available
Registered number: 11
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2015_230233@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_59091191@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, June 26, 2015 
Last update rooms:
Monday, June 15, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=59091191
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
59091191