250215 Wandel der Lernkultur (S) (WiSe 2009/2010)

Contents, comment

Die Unterrichtswirklichkeit an den deutschen Schulen scheint dringend reformbedürftig zu sein. Umfangreiche, breit angelegte Argumentationsstränge aus verschiedenen wissenschaftlichen Fachdisziplinen legen eine andere als die gegenwärtig von frontaler Unterweisungs- und Belehrungsdidaktik dominierte Lernkultur nahe, die sich zusammenfassend als "schüleraktiv" bezeichnen lässt. Dessen Perspektivziel liegt im Aufbau des "selbstregulierten" Lernens, das situations- und bedürfnisorientiert durch Phasen des instruktionellen Lernens ergänzt werden kann. Grundlegend soll ein verändertes Unterrichtsverständnis entwickelt werden. Dessen Kernelemente sind in einer Umdefinition der Lehrer- und Schülerrolle, der Vermittlung des Selbstständigkeitsansatzes und des darauf zu beziehenden Praxismodells einer veränderten Lernkultur zu sehen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MA.3.4.2; MA.5.4.2   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MG.3.4.2; MG.5.4.2   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 3.1   3/5 AT oder EL (b)  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 10.2   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Nebenfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach M.3.4.2; M.5.4.2   3 aktive Teilnahme  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.1.1; H.1.2   scheinfähig HS
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.2.4    
Veranstaltungen für Schülerinnen und Schüler    

No more requirements

Document archive

Here, you find additional material on the course:

Registered number: 94
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2009_250215@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_12825105@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Wednesday, August 5, 2009 
Last update rooms:
Monday, August 10, 2009 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=12825105
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
12825105