Universität BielefeldPlayrectangle-plus
Universität Bielefeld
Menü umschalten

Quicklinks

Curriculum Vitae und Bild

E-Mailverteiler

Meine E-Mailverteiler

Personen- und Einrichtungssuche

Bsp.: Nachname oder Nachname,Vorname oder Stichwort oder Telefonnummer

Herr Moritz Brünger

1. Fakultät für Erziehungswissenschaft / AG 9 - Medienpädagogik, Forschungsmethoden und Jugendforschung / Lehrbeauftragte

Aufgabenbeschreibung

Lehrbeauftragter im SoSe 2017 (Forschungsmethoden), WiSe 2015/2016 & SoSe 2016 (Medienpädagogik & Jugendforschung) 

E-Mail
m.bruenger@uni-bielefeld.de  
Telefon Sekretariat
+49 521 106-6960Sekretariat zeigen
Sprechzeiten

by appointment via e-mail (n.V. per E-Mail)

 

Curriculum Vitae

Education

2014-present
PhD, Educational Science, Bielefeld University
Thesis: Rebellion in young adult dystopia
2010-2013
Master of Arts, Interdisciplinary Media Sciences, Bielefeld University
Thesis: Cross-Media-Brands and Tween ldentity
2007-2010
Bachelor of Arts, Popular Music and Media, Paderborn University
Thesis: Identität(en) im Medienwandel - Hannah Montana und Miley Cyrus (Identity in media evolution - Hannah Montana and Miley Cyrus)



Teaching and research interests

Empirical qualitative social research methodology
Mixed method research designs
Research data management
Media education
Didactics in higher education
eAssessments
Grounded Theory methodology (including Situational Analysis)
Youth (media) research



Teaching experience

2015-2017
Associate lecturer, Bielefeld University: Faculty of Educational Science
  • Einführung in die konstruktivistische Grounded Theory - Ein praktisches Analyseseminar zu Lebensartkonzepten von Jugendlichen (Introduction to constructivist Grounded Theory in practice)
  • Rebellion in dystopia: Divergent, The Hunger Games, and The Selection series
  • Same person – different body: Time Lords in Doctor Who and Trills in Star Trek: Deep Space Nine
2015-2016
Certificate for Teaching in Higher Education, Bielefeld University: Centre for Teaching and Learning (ZLL) - 150 hours



Work experience in higher education

Since 2019.05
Coordinator of Electronic Assessments,, Vice Presidential Committee for Teaching and Studying, Hamm-Lippstadt University of Applied Sciences
2017-2019
Research assistant, project HumanTec, Bielefeld University of Applied Sciences: Faculty of Economics and Health
2014-2015
Research assistant, project BiLieF, Bielefeld University: Faculty of Psychology and Sports Science
2014
Research assistant, project FunDuS, Bielefeld University: Faculty of Psychology and Sports Science



Presentations
upcoming:

Brünger, M. (2019). Hochschulen als soziale Netzwerke. Lightning Talk at the Summer School 2019 of the Hochschulforum Digitalisierung ; Akademie Berlin-Schmöckwitz.

past:

Brünger, M. (2019). Haltungen jugendlicher Lesender bezüglich Rebellionen in Jugenddystopien. Ergebnisse einer Diskursanalyse auf Basis eines Mixed-Method-Designs mit konstruktivistischer Grounded Theory und Situationsanalyse. Presentation at the collquium for doctoral candidates at the spring conference of the section media education of the DGfE/GERA (Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft/German Educational Research Association); Paderborn University/Heinz-Nixdorf Forum.
Brünger, M. (2018). Wechselwirkungen zwischen Epistemologie, Forschungslogik, Datenerhebung und Analyse in Mixed und Multiple Method Designs. Poster presentation at the 26th conference of the DGfE/GERA (Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft/German Educational Research Association); Essen University.
Brünger, M. (2017). Verknüpfungen von selbstgesteuerten und kollaborativen Lernelementen in Distanzlernphasen mithilfe digitaler Lernumgebungen. Workshop at the 2nd Bi.Teach (Day of Teaching); Centre of Teaching and Learning (ZLL); Bielefeld University.
Brünger, M. (2017). Situationsanalyse in Mixed-Methods-Forschungsdesigns. Verknüpfungsmöglichkeiten unter Berücksichtigung von Epistemologie und Forschungslogik. Poster presentation at the 13th Berlin Meeting on Qualitative Research Methods; Institute for Qualitative Research; Free University of Berlin.
Brünger, M. (2017). Praxisbezogene Lehre qualitativer Forschungsmethoden: Vielfältige Lehrveranstaltungskonzeptionen durch Analysesoftware und Datenmanagement. Research Conference of the Faculty of Educational Science; Centre for Interdisciplinary Research (ZIF), Bielefeld University.
Brünger, M. (2016). Krisendiskurse in fiktionaler Jugendliteratur: Dystopien für Kinder und Jugendliche. Conference of the Centre of Childhood and Youth Research (ZKJF): Aufwachsen in Zeiten der „Krise“. Perspektiven der Kindheits- und Jugendforschung; Centre for Interdisciplinary Research (ZIF), Bielefeld University.