300150 Geschlecht und Gesellschaft_Einführung (S) (SoSe 2017)

Contents, comment

Dieses Seminar bietet einen ersten Einstieg in die sozialwissenschaftliche Geschlechterforschung. Anhand ausgewählter Schlüsseltexte werden in dem Seminar zum einen verschiedene theoretische Konzepte von „Geschlecht“ diskutiert, wie z.B. die Unterscheidung zwischen sex und gender und die kritische Reflexion und Infragestellung dieser Kategorien im Kontext von queeren Ansätzen, die kulturelle und gesellschaftliche Konstruktion der Zweigeschlechtlichkeit, Geschlecht als Prozess- und Strukturkategorie und Intersektionalität. Im Anschluss daran setzen wir uns mit der Frage auseinander, wie Geschlecht in soziale, ökonomische, politische oder rechtliche Organisationsformen der Gesellschaft eingeschrieben ist, was Gleichstellungs- und Antidiskrimierungspolitik bedeutet und auf welchen Ebenen diese Ansätze wirksam werden können.

Bibliography

Zur Vorbereitung:
Brigitte Aulenbacher, Michael Meuser, Birgit Riegraf, 2010: Soziologische Geschlechterforschung. Eine Einführung. Wiesbaden.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
30-M26 Fachmodul Geschlechterforschung und Geschlechterverhältnisse Einführung (Seminar 1) Study requirement
Student information
Vertiefung (Seminar 2) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt I; Schwerpunkt II; Schwerpunkt III    
Geschlechterforschung in der Lehre    
Studieren ab 50    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 59
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2017_300150@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_64788225@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
28 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, April 10, 2017 
Last update times:
Tuesday, March 28, 2017 
Last update rooms:
Tuesday, March 28, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=64788225
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
64788225