300326 Projekt, Reform und Innovation (S) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

In diesem Seminar werden grundsätzliche Aspekte temporärer, befristeter und innovativer Organisation bzw. Ordnung/Ordnungsbildung in Organisationen behandelt. Ferner werden unvorhergesehene, "desorganisierende" Phänomene als unerwünschte/unerwartete Ordnung betrachtet.

Termine und Themen

18.10.2019
Schwerpunkt: Veränderung und Reform

15.11.2019
Schwerpunkt: Innovation

13.12.2019
Schwerpunkt: Projektierung/Projektorganisation

17.-18.01.2020
Schwerpunkt: Desorganisation durch Störung, Zufall, Unfall/Katastrophe

24.-25.01.2020
Schwerpunkt: Vertiefung des Aspekts "Abweichung": Regelverstöße, Devianzen und Informalität & Zusammenführung der Semesterinhalte

Literatur

Bernet, W. (2018). Schulreformen. Für die Katz oder für die Kids? In: Neue Zürcher Zeitung, 12.09.2019, S. 17. (online: https://www.nzz.ch/meinung/schulreformen-fuer-die-katz-oder-fuer-die-kids-ld.1419293)

Braun-Thürmann, H. (2005): Innovation. Bielefeld. (Volltext als PDF frei verfügbar unter: https://www.transcript-verlag.de/978-3-89942-291-7/innovation/; alternativ: Anschaffung als Print)

Brumsen, M. (2011): Case Description: The ICE Train Accident near Eschede. In: Dubbink, W.; Liedekerke, L. v. & van Luijk, H. (Hrsg.): European Business Ethics Cases in Context (Issues in Business Ethics). (wird per Lernraum bereitgestellt)

Esposito, E. & Corsi, G. (Hrsg.) (2005): Reform und Innovation in einer unstabilen Gesellschaft. Stuttgart (Buch wird per Lernraum bereitgestellt/PDF; es werden daraus alle Texte behandelt; alternative Anschaffung als Print)

Jung, S. (2008). Die Form der Reform. Eine system- und formtheoretische Rekonstruktion der Verwaltungsreform als Beitrag zur Theorie der Reform. Marburg. (Buch wird in Auszügen per Lernraum bereitgestellt)

Kieser, A. (1996): Moden & Mythen des Organisierens. In: Die Betriebswirtschaft 65 (1), S. 21-39. (wird per Lernraum bereitgestellt)

Lütge. C. (2018): The Eschede Train Disaster: Ethics of Risk Management in Companies. In: SAGE Cases. (wird per Lernraum bereitgestellt)

Nicolai, A. T. & Halberstadt, J. (2008): Die internationale Diffusion von Geschäftsideen: eine Forschungsagenda. Stand und Perspektiven der deutschsprachigen Entrepreneuship- und KMU-Forschung Stuttgart, S. 269-285. (wird per Lernraum bereitgestellt)

Perrow, C. (1984): Normal Accidents: Living with High Risk Technologies. Princeton. (Auszug/Alternativer Text wird per Lernraum bereitgestellt)

Reitz, M. (2013): Wie kommt das neue in die Welt? Gewöhnung und Transformation/Zufälle und Katastrophen. In: Deutschlandfunk 2015 (https://www.deutschlandfunk.de/wie-kommt-das-neue-in-die-welt-1-2-gewoehnung-und.1184.de.html?dram:article_id=317148)

Röbken, H.; Schütz, M. & Lehmkuhl, P. (2019): From reform to reform: how school reforms are motivated and interrupted – the case of ‘school inspections’ in Germany. In: Journal of Educational Administration and History (online first; wird im Lernraum für die Teilnehmenden bereitgestellt)

Schütz, M. & Röbken, H. (2019): “The church must always be reformed” –
Visitation projects as decision program in the Protestant Church. In: Scandinavia Journal for Leadership & Theology 6 (wird per Lernraum bereitgestellt)

Szinovatz, A., & Müller, C. (2012): Projektmanagement. Auftrag, Steuerung, Kommunikation und Risikomanagement. München. (wird per Lernraum bereitgestellt)

Requirements for participation, required level

Das Seminar richtet sich an ein vornehmlich soziologisches/sozialwissenschaftliches Publikum.

Studierende anderer Fächer können an dem Seminar teilnehmen, insofern sie die Bereitschaft aufbringen, sich mit theoretisch-soziologischen Arbeiten zu befassen.

Bibliography

Siehe Liste oben

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M32 Fachmodul Organisation II (erweitert) Problemfeldanalyse oder Vertiefungsseminar Study requirement
Student information
Vertiefungsseminar Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 24
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2019_300326@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_170766644@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
12 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, June 26, 2019 
Last update times:
Wednesday, January 22, 2020 
Last update rooms:
Wednesday, January 22, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=170766644
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
170766644
Top of page