This course is taught by the Australian guest lecturer Prof. Anna Hickey-Moody (RMIT University Melbourne). The seminar language is English. The lecturer's aim is that students also see the course as an opportunity to practice their English in a relaxed atmosphere and to engage in conversations about the seminar topics as well as the related issues that interest them.
In this course, you will develop a robust framework for reading popular and public pedagogies as a form of widening participation and develop your sensibility for appreciating vernacular civic participation and youth voice in digital content production. This includes digital practices on TikTok, Instagram, Facebook and other digital and social media.
Scholarship in the field of inclusive education has grown out of research on disability (Slee et al. 2019), language (Taylor & Sidhu 2012), cultural difference, and class (Kenway & Lararuz 2017). This course offers a different approach informed by cultural studies (Willis 1977, Mc Robbie 2013) and decolonial theory (Vergés 2001), presenting popular cultural modes of engagement and sites of learning as forms of inclusive education.
In this course, we will work with a retrospective account of non-digital folk practices as a history of popular education based on Henry Jenkin's work (2012). And soon after, we will situate contemporary digital folk media practices as inclusive education.
Expanding on Vergés's (2001) critique of colonial knowledge systems, we will examine globalized and globalizing forms of digital production as, what I call, folk media. We will consider the limits to digital inclusion in economic class, labor, disability, and the expanding issues of digital waste.
In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/
Master of Education: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education - Erziehungswissenschaft Integrierte Sonderpädagogik mit dem Berufsziel Lehramt für sonderpädagogische Förderung im WiSe22_23.
Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im WiSe22_23
M.Ed. BiWi HRSGe: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education BiWi HRSGe im WiSe22_23.
Jenkins, H. Ed (2012) Textual poachers: Television Fans and Participatory Culture. Routledge, New York.
Kenway, J. & Lazarus, M. (2017) Elite schools, class disavowal and the mystification of virtues, Social Semiotics, 27:3, 265-275, DOI: 10.1080/10350330.2017.1301791
McRobbie, A. (2013). Feminism, the Family and the New 'Mediated' Maternalism. New Formations, 80, pp. 119-137. ISSN 0950-2378
Slee, R., Corcoran, T. & Best, M. (2019). Disability Studies in Education – Building Platforms to Reclaim Disability and Recognise Disablement, Journal of Disability Studies in Education, 1-11. DOI: https://doi.org/10.1163/25888803-00101002
Taylor, S. & Sidhu, R. K (2012) Supporting refugee students in schools: what constitutes inclusive education?, International Journal of Inclusive Education, 16:1, 39-56,DOI: 10.1080/13603110903560085
Willis, P. 1977. Learning to Labour: How working class kids get working class jobs. Farnborough: Saxon House.
Vergés, F. 2021. A Decolonial Feminism. Pluto Press, England.
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum |
---|
Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
---|---|---|---|
23-MeWi-HM1 Medien, Sprache und Kultur | Lehrveranstaltung I | benotete Prüfungsleistung
|
Studieninformation |
Lehrveranstaltung II | Studienleistung
|
Studieninformation | |
Lehrveranstaltung III | Studienleistung
|
Studieninformation | |
Lehrveranstaltung IV | Studienleistung
|
Studieninformation | |
25-BiWi9_a Bildung, Erziehung und Unterricht (HRSGe) | E2c: Lernräume | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
25-ISP5 Inklusion und Exklusion | E2: Inklusion und Exklusion aus international vergleichender Perspektive | Studienleistung
|
Studieninformation |
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME-IT Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME3 Forschungsprojekt | E1: Thematische Einführung | Studienleistung
|
Studieninformation |
25-ME3-IT Forschungsprojekt | E1: Thematische Einführung | Studienleistung
|
Studieninformation |
25-MeWi-HM6 (Neue) Medien und Lernen | Lehrveranstaltung I | benotete Prüfungsleistung
|
Studieninformation |
Lehrveranstaltung II | Studienleistung
|
Studieninformation | |
Lehrveranstaltung III | Studienleistung
|
Studieninformation | |
30-MGS-3 Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung | Seminar 1 | Studienleistung
|
Studieninformation |
Seminar 2 | Studienleistung
benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.
Studiengang/-angebot | Gültigkeit | Variante | Untergliederung | Status | Sem. | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Erziehungswissenschaft / Promotion | Wahlpflicht |
Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen: