Thomas Kuhn’s Structure of Scientific Revolutions appeared in 1962 and prompted a significant change in the agenda of philosophy of science. Kuhn’s intention was to engage with the history of science more intensively and to draw methodological lessons from patterns of theory change. Concepts such as theory change, scientific progress, scientific method and rationality became closely intertwined. Kuhn’s suggestions were taken up and critically discussed by scholars such as Popper, Lakatos, Feyerabend, and Laudan. This classic debate came to an end by exhaustion around the mid-1980s, but its major proponents still define the conceptual framework of what has come to be called “integrated history and philosophy of science.” One of its characteristics is to do philosophy of science in close interaction with empirical material and to dare to suggest large-scale generalizations about the scientific method. In these respects, the classic debate marks a counterpoint to much of present-day thinking in the history and philosophy of science.
Dies ist ein Graduiertenseminar, das für den fachwissenschaftlichen Master mit den entsprechenden Erwartungen an Lesebereitschaft und philosophische Vorkenntnisse konzipiert wurde. An diesem Seminar können insgesamt maximal 10 Bachelor-Studierende teilnehmen. Für alle Studierenden, die regulär in einem Master Philosophie eingeschrieben sind, gilt keine Teilnehmerbegrenzung. Bachelor-Studierende der Philosophie oder andere Studierende können nur teilnehmen, wenn sie sich anmelden. Zur Anmeldung senden Sie der*m Veranstalter*in eine E-Mail mit Angabe Ihres Namens, Ihres Studiengangs inkl. Fachsemesterzahl und einer kurzen Begründung, warum Sie an diesem Seminar teilnehmen wollen. Sie erhalten rechtzeitig Bescheid, ob Sie an der Veranstaltung teilnehmen können.
Literature:
Thomas Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions.
Thomas Kuhn, The Road since Structure. Philosophical Essays.
Imre Lakatos, The Methodology of Scientific Research Programmes,
Imre Lakatos & Alan Musgrave (eds.), Criticism and the Growth of Knowledge.
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