392177 Projekt "Adaptive Assistance and Training in Virtual Reality" (PjS) (SoSe 2019)

Inhalt, Kommentar

With regard to mass customization the amount of diverse products increases steeply in the automotive industry, whereby the task requirement of the worker changes. The worker has to be capable of assembling various parts within the predetermined time. To ensure high performance, learning environments using virtual reality (VR) technology are deployed. Such learning environments gain importance in various domains, due to the decreasing costs of physical hardware and the advantage of context-sensitivity. For instance, the adaptability regarding the use of different assistance methods (i.e. type, amount and time) due to the individually qualifications/learning statue. Together with Bielefeld Applied University, a special area for virtual reality practice has been developed (Virtual SkillsLab: http://virtualskillslab.de/). Since the perceived cognitive load is an indicator for learning success, one of the goals of the Virtual SkillsLab is to optimize the perceived cognitive load during the performance of the manual tasks. Precisely, the consideration of the continuous cognitive load could enhance the learning success. Relevant conclusions can be deduced for the provision of information in the context of manual tasks. Electroencephalography (EEG) is an imaging technique for indicating brain activity. More precise, the electrical activity is measured to detect cortical processes. Main advantages are the high temporal resolution combined with the fact of non-invasiveness. Furthermore, the measurement can take place continuously without additional task requirements. However, the quality of the data are dependent on motion artefacts, therefore a practicable integration ensuring the simultaneous use of EEG-devices and VR-devices is important. Consequently, in this project the integration of an EEG-device for a continuously measurement of the cognitive load has to be done and furthermore, an adaptive assistance considering the obtained information has to be designed and evaluated.

Project Description:
The aim of the project is to enhance the Virtual SkillsLab by integrating an EEG-device to ensure a continuously consideration of the perceived cognitive load. Moreover, the obtained data should be used for an enhanced assistance in the learning scenario of the Virtual SkillsLabs. In general, there should be the capability of transferring the developed concepts to different learning scenarios in the context of manual tasks (e.g. manual assembly tasks in the automotive context).

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  

Zeige vergangene Termine >>

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
23-MeWi-HM5 Praxis-Umgang mit Medien Lehrveranstaltung I benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
Lehrveranstaltung II Studienleistung
Studieninformation
Lehrveranstaltung III Studienleistung
Studieninformation
Lehrveranstaltung IV Studienleistung
Studieninformation
39-Inf-11 Mensch-Maschine-Interaktion Vertiefung Mensch-Maschine-Interaktion unbenotete Prüfungsleistung
Studieninformation
39-Inf-VR Virtuelle Realität Virtuelle Realität benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
Virtuelle Realität Studieninformation
Virtuelle Realität unbenotete Prüfungsleistung
Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.

Studiengang/-angebot Gültigkeit Variante Untergliederung Status Sem. LP  
Studieren ab 50    

Keine Konkretisierungen vorhanden
Kein Lernraum vorhanden
registrierte Anzahl: 6
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
Adresse:
SS2019_392177@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_166932760@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
1 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Dienstag, 12. März 2019 
Letzte Änderung Zeiten:
Dienstag, 12. März 2019 
Letzte Änderung Räume:
Dienstag, 12. März 2019 
Art(en) / SWS
PjS / 4
Einrichtung
Technische Fakultät
Fragen oder Korrekturen?
Fragen oder Korrekturwünsche zu dieser Veranstaltung?
Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
Link auf diese Veranstaltung
Wenn Sie diese Veranstaltungsseite verlinken wollen, so können Sie einen der folgenden Links verwenden. Verwenden Sie nicht den Link, der Ihnen in Ihrem Webbrowser angezeigt wird!
Der folgende Link verwendet die Veranstaltungs-ID und ist immer eindeutig:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=166932760
Seite zum Handy schicken
Klicken Sie hier, um den QR Code zu zeigen
Scannen Sie den QR-Code: QR-Code vergrößern
ID
166932760
Zum Seitenanfang