230586 Breaking Illusions, Breaking Realities: Metafictional Storytelling (S) (SoSe 2017)

Inhalt, Kommentar

“Fiction is woven into all ... I find this new reality (or unreality) more valid.” (John Fowles, The French Lieutenant’s Woman)

Fiction creates storyworlds, ‘As-If’s, alternate realities, whole universes, shared fantasies. Metafiction is ‘meta’ because it reflects upon its own creation and createdness, it self-consciously reveals the workings of writers, exposes the construction of the fantasy. It breaks the illusion of fictional reality and provokes its readers to look at story as a product of choices which are ultimately ulterior to the storyworld itself.

In this (admittedly fairly nerdy) seminar, we will read four metafictional novels that reflect upon the reasons for fiction writing with regard to the ethics of writing, its function for personal and social memory culture or for historiography. We will look at theoretical concepts of postmodern metafictionality and we will connect our reading to the fundamental question of what literature is.

Please buy and read the following novels in a format that you can annotate and bring to class:

  • Ian McEwan, Sweet Tooth (2012; we’ll start with this novel, so you’ll have to have read it before the beginning of class)
  • Ian McEwan, Atonement (2001)
  • John Fowles, The French Lieutenant’s Woman (1969)
  • Michael Ondaatje, The English Patient (1992; this novel is very beautiful, but quite complex; set aside enough time to read it)

We will also watch selected metafictional films to complement the reading.

Hey, nerdy is the new sexy, right?

Please note that the first session of this seminar takes place on 26 April because the first week of term is reserved for the "How to English" week to which you are cordially invited (you will receive an announcement and programme toward the start of the semester).

Teilnahmevoraussetzungen, notwendige Vorkenntnisse

This is not a class for first year students. Participants should have completed basic modules BM1 (especially Writing, Presentations and Research Skills, and Argumentation, Communication and Critical Reading) and BM2 (Analysing British Literature, Analyzing American Literature, and the Basisseminar: Genres, Authors, Periods).

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  

Zeige vergangene Termine >>

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
23-ANG-AngPM2 Profilmodul 2: British Studies 2.3 British Literature and Media Studienleistung
Studieninformation
- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
23-ANG-AngPM2.1 Profilmodul 2.1: British Studies 2.1.3 British Literature and Media Studienleistung
Studieninformation
23-ANG-AngPM2_a Profilmodul 2: British Studies 2.3 Literature and Culture Studienleistung
Studieninformation
- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
23-ANG-AngVM1 Vertiefungsmodul 1: Britain 1.2 British Literature: Genre, Periods, Authors Studienleistung
Studieninformation
1.3 British Cultural Studies: Theories, Periods, Media Studienleistung
Studieninformation
- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
23-ANG-AngVM5 Vertiefungsmodul 5: Theories & Ideologies VM 5.2 Literary Theory Studienleistung
Studieninformation
VM 5.3 Cultural Theory Studienleistung
Studieninformation
- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
23-LIT-LitP8 Englischsprachige Literaturen Englischsprachige Literaturen in exemplarischen Lektüren 1 Studienleistung
Studieninformation
Englischsprachige Literaturen in exemplarischen Lektüren 2 Studienleistung
Studieninformation
Englischsprachige Literaturen: Traditionen, Gattungen, Motive Studienleistung
Studieninformation
Seminar mit Lektüreschwerpunkt Studienleistung
Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.


The credit points you receive for this class encompass regular participation (or alternative self-study with submitted reflection papers), weekly homework tasks for class preparation, and a Studienleistung.

Lernraum (E-Learning)

Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen:

registrierte Anzahl: 85
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
Adresse:
SS2017_230586@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_92257890@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
36 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
E-Mailarchiv
Anzahl der Archiveinträge: 0
E-Mailarchiv öffnen
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Montag, 24. April 2017 
Letzte Änderung Zeiten:
Dienstag, 18. Juli 2017 
Letzte Änderung Räume:
Dienstag, 18. Juli 2017 
Art(en) / SWS
S /
Sprache
Diese Veranstaltung wird komplett in englischer Sprache gehalten
Einrichtung
Fakultät für Linguistik und Literaturwissenschaft
Fragen oder Korrekturen?
Fragen oder Korrekturwünsche zu dieser Veranstaltung?
Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
Link auf diese Veranstaltung
Wenn Sie diese Veranstaltungsseite verlinken wollen, so können Sie einen der folgenden Links verwenden. Verwenden Sie nicht den Link, der Ihnen in Ihrem Webbrowser angezeigt wird!
Der folgende Link verwendet die Veranstaltungs-ID und ist immer eindeutig:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=92257890
Seite zum Handy schicken
Klicken Sie hier, um den QR Code zu zeigen
Scannen Sie den QR-Code: QR-Code vergrößern
ID
92257890
Zum Seitenanfang